2015-03-08

En smakebit på søndag: Den röda pyramiden


Söndag igen och äntligen skiner solen lite utanför fönstret. Det tror jag att jag ska utnyttja på absolut bästa sätt, läsa. Kanske till och med ute på altanen, i alla fall om det slutar blåsa. Men först ska jag bjuda på en smakbit ur Den röda pyramiden av Rick Riordan. Det är berättelsen om Carter och Sadie som upptäcker att de har magiska förmågor, kopplade till de egyptiska gudarna och faraonerna. Dessa måste de använda för att hitta sin pappa, innan något hemskt händer.

Blir man förbjuden att gå in i ett bibliotek är det ganska självklart att man måste trotsa detta. Det är i alla fall Sadies bestämde övertygelse, även om dörrarna råkar vara låsta. Smakbiten är hämtad från sida 106.

Och dörren exploderade. Carter for omkull när kedjorna sprängdes och splittret flög över Stora salen. När dammet lagt sig kom Carter på fötter, täckt av träsplitter. Jag verkade ha klarat mig undan. Muffin slingrade sig runt mina fötter och jamade nöjt som om det här var alldeles normalt.
Carter stirrade på mig. "Hur..."
"Vet inte" erkände jag. "Men biblioteket är öppet."

Fler smakbitar hittar ni som vanligt hos Mari på Flukten fra virkeligheten.

38 kommentarer:

  1. Tack för smakbiten :) Den lockar till att läsa mer!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag gillar boken men jag känner att jag har haft för lite tid med den. Det får bli ändring på det under eftermiddagen.

      Radera
  2. Den här är jag nyfiken på att läsa. Tack för smakbiten.

    SvaraRadera
    Svar
    1. För mig som älskar egyptisk mytologi så blir det näst intill perfekt läsning.

      Radera
  3. Svar
    1. Tackar. Jag tycker själv att alla sätt att ta sig in i ett bibliotek är bra sätt, så länge man åtminstone inte skadar böckerna.

      Radera
  4. Ännu fler böcker av Riordan :) Tack för smakbiten!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja det finns några stycken. Men han är en duktig författare och det är roligt att läsa om några andra än Percy och Annabeth.

      Radera
  5. Hade också "Den röda pyramiden" som smakbit! =)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hoppas du tycker lika mycket om den som jag gör då.

      Radera
  6. Den verkar spännande, tack för smakebiten

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den är definitivt spännande och actionfylld. Det händer saker hela tiden.

      Radera
  7. Biblioteket är öppet! = Nu kan allt hända. :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Precis så är det ju. Ett bibliotek är alltid en källa för händelser :)

      Radera
  8. Jag är sugen på den här boken! Tack för smakbiten!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Då tycker jag absolut att du ska ta och spana in den.

      Radera
  9. tack för smakbiten! naturligtvis måste man göra något av ett låst bibliotek!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja absolut. De måste väl ha öppet dygnet runt, allt för att tillfredsställa läslusten.

      Radera
  10. Hade det inte blåst hade jag också läst på altanen. Men jag provade att sitta ute en kort stund och bara njuta.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det var samma sak här. Kommer man i lä är det jätteskönt, men det är inte helt lätt att hitta lä. Sluta blåsa!!!

      Radera
  11. Takk for smakebiten! Denne høres skikkelig spennende ut :D

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är den definitivt. Full rulle från början till slut (eller jag antar till slut, har inte läst färdigt riktigt än).

      Radera
  12. Spännande! Tack för smakbiten!

    SvaraRadera
  13. Det er fantastisk deilig når man kan begynne å sitte på terrassen og lese. I fjor hadde vi flere måneder med fint vær her og jeg tilbrakte de aller fleste av dem ute. Så jeg håper virkelig at det skal bli slik i år og :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja det är alldeles underbart att sitta ute och läsa. Tyvärr blåste det lite för mycket här idag för att göra det möjligt. Men snart så!

      Radera
  14. Tack för smakbiten. Den här fick dottern i födelsedagspresent men jag är inte så lockad. Än.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag gillade den. Det var verkligen full fart rätt igenom.

      Radera
  15. Tack för smakbiten! Har inte läst något av författaren ännu men den här lockar lite, verkar spännande och lite smårolig. ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den är definitivt både spännande och rolig även om jag tycker översättningen tappar lite om jag jämför med de böcker jag läst på engelska av författaren.

      Radera
  16. Vad härligt att kunna sitta ute och läsa! Låter som en spännande bok. Tack för smakebiten!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja visst är det härligt att kunna sitta ute även om det inte riktigt funkade att göra det idag. Längtar tills jag kan sitta ute i flera timmar och läsa.

      Radera
  17. Måste se till att läsa dessa, har ju älskat alla böckerna om Percy Jackson. Tack för smakbiten!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tyckte också mycket om Percy Jackson böckerna och denna var i samma kvalitet. Sen har jag svårt för att bestämma mig om jag tycker bäst om grekisk eller egyptisk mytologi för det är lite avgörande för vilka av böckerna jag tycker bäst om.

      Radera
  18. Den här boken har jag tänkt att läsa och nu blev jag ännu mer sugen på den.
    Tack för smakbiten!

    SvaraRadera