2015-03-31

Tisdagsutmaningen hos Kulturkollo

“Time isn't made of anything. It is an abstraction. Just a meaning that we impose upon motion.” ― Anne Carson

Den här veckan tänkte jag att jag skulle passa på att delta i Kulturkollos tisdagsutmaning eftersom det är en väldigt intressant fråga den här veckan.

Om du fick tidsresa fritt – vart och när skulle du resa?

Och precis som Helena skriver så är det inte helt enkelt att svara på frågan för det finns så ofantligt många spännande ställen jag skulle vilja åka till. Hur ska man kunna välja liksom. För åka i tiden vill jag....

  • Jag skulle vilja åka och uppleva hur det var när mina mor- och farföräldrar växte upp. Kanske till och med mina föräldrar.
  • Jag skulle vilja åka och se antikens Rom och för den delen Egypten och Grekland också.
  • 20-talet med allt vackert mode.
  • Hur utvandrarna hade det i verkliga livet. Nej det kan absolut inte varit lätt, men jag hade velat uppleva det ändå. 
  • 1700-talets revolutioner. Se en ny tidsålder växa fram.
  • Gamla slott och borgar. När spelar inte så stor roll bara det var under dess glans dagar.
Jag hade kunnat göra listan oändligt lång. Det finns så mycket jag skulle vilja se och uppleva, men som tyvärr inte är så värst möjligt. Tur det finns böcker som jag kan ut och resa tillsammans med. Framtiden däremot lockar mig inte speciellt mycket. 

8 kommentarer:

  1. Antikens Rom vore nog helt fantastiskt att få se.

    SvaraRadera
  2. Det finns en massa saker att se!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja det finns det verkligen. Jag hade förmodligen kunnat göra listan hur lång som helst. Älskar helt klart historia och historiska romaner.

      Radera
  3. Det är väldigt fint att det finns böcker och filmer så att vi kan resa i alla fall i tanken och försöka tänka oss in i hur det kan ha varit!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja visst är det. Sen tror jag ärligt talat att det är omöjligt att veta säkert, hur mycket man än forskar och studerar kring saker och ting. Men det kanske är det som är så bra med böcker.

      Radera
  4. Det finns ju så väldigt mycket man skulle vilja veta :)

    SvaraRadera