2017-04-11

Analfabeten som kunde räkna av Jonas Jonasson



Nombeko Mayeki växer upp som latrintömmande flicka i en kåkstad i Sydafrika mitt under apartheid-regimen. Som alla svarta är hon analfabet, för vem vill slösa pengar på att lära svarta läsa. Men Nombeko kan räkna. Väldigt bra till och med och det för henne vidare från latrintömmandet. Så pass att hon via olika vägar tillslut hamnar i Sverige.


Det går inte annat än att känna igen Jonas Jonassons berättarstil från Hundraåringen. Det är så till den milda grad invecklat och osannolikt så det blir helt begripligt. Underhållningsvärdet kan i alla fall inte jag klaga på. Jag gillar det där fantasirika och språket som leker.
Jag kan förstå att det inte passar alla och att det kan bli en aningen för mycket men jag köper det rätt av. Nombeko är en skön karaktär och karaktärerna hon har runt om kring sig är minst sagt en salig blandning av det mesta. Vi har Holger och Holger och Celestine. Där är de kinesiska systrarna och så Fredrik Reinfeldt och Kungen. Ja spridningen är stor.

Analfabeten som kunde räkna får 4/5 i betyg av mig.

Boken finns att köpa hos Adlibris & Bokus & Cdon.

4 kommentarer:

  1. Skall bli så trevligt att läsa denna framöver. Både den och boken om Mördar-Anders står och väntar i min bokhylla :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag får väl ta mig an Mördar-Anders så småningom jag också.

      Radera
  2. Jo, den var kul att läsa, även om den inte når upp till Hundraåringens klass. Det gjorde för övrigt inte Mördar-Anders heller.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är lite svårt att toppa böcker när man har skrivit en Hundraåring först :P

      Radera