2017-04-10

Tematrio: Påskekrim

Påskekrim, ett väldigt trevligt sätt att fira påsk, i alla fall tycker jag det. Framför allt nu när jag lite mer har fastnat i deckarnas trevliga värld igen. Mycket deckare har det onekligen blivit den senaste tiden och jag tänkte kanske nämna en eller en annan i veckans tematrio som Lyran presenterar.

Vilka är dina tre favoritdeckare? Presentera bok, författare eller romanfigur.

1. Stefan Ahnhem läste jag av en slump för första gången förra året och jag blev helt fast. Nu har jag läst de två första av honom men måste snart se till att läsa Arton grader minus också. Men det är en bok jag vill äga och läsa som fysisk bok och därför har det inte riktigt blivit av än.

2. Deckardrottningar finns det många av i Sverige men för mig sticker en författare ut lite extra. Jag gillar Carin Gerhardsen bäst, och det kanske för att hennes karaktärer känns trovärdiga och de växer med serien. Däremot kan jag inte säga vilken bok jag tycker bäst om, de är alla riktigt bra.

3. För mig finns det dock en författare som sticker ut lite mer än alla andra när det gäller deckare, och då är det den lite mindre blodiga varianten av deckare. Att jag nämner Agatha Christie kommer kanske inte som någon större överraskning för någon. Och här kan jag ju även välja att presentera den bästa romanfiguren. Länge var det miss Marple men på senare år så är det ändå Poirot som har tagit över mitt hjärta. Älskar denna egocentriska lilla belgare med konstiga mustascher.

20 kommentarer:

  1. Jag har bara läst Agatha Christie i din trio

    SvaraRadera
    Svar
    1. Men det är ju ändå den bästa av de bästa så det är ju bra ändå....

      Radera
  2. Agatha Christie måste man bara älska!

    SvaraRadera
  3. Ahnhem och Gerhardsen har jag inte läst. men Agatha Christie så klart

    SvaraRadera
    Svar
    1. Christie är helt klart deckardrottningen med stort D.

      Radera
  4. Christie är oslagbar! Gerhardsen, är det inte hon som skriver de där extremt blodiga böckerna?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Gerhardsen har skrivit Hammarby-serien och jag tycker nog inte att de är sådär extremt blodiga. Inte så jag har reagerat i alla fall.

      Radera
  5. Ahnhem hade jag lite svårt för faktiskt, ska dock ge han en chans till innan jag ger upp =) Gerhardsens serie är så bra! Och av Christie vill jag gärna läsa mer om just Ms Marple för än så länge är det Poirot som stått i fokus =)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag kan inte annat än tycka att det är spännande att man kan tycka så olika om samma författare samtidigt som det givetvis är bra. Ahnhem har fullständigt uppslukat mig.

      Radera
  6. När jag var barn lånade jag och läste Agatha Christies böcker av min farmor, jag tror hon hade allihop :) Jag har faktiskt inte läst dem sedan dess, kanske dags att läsa dem igen, nu i vuxen ålder. Jag är väldigt svag för pusseldeckare utan våld och action (tipsar om två i mitt svar på Tematrion).

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tycker absolut du ska försöka läsa dem igen. Och vilket trevligt minne det måste vara av farmor.

      Radera
  7. Poirot ligger mig också varmt om hjärtat - han är lite "extra allt".

    SvaraRadera
    Svar
    1. "Extra allt" är en väldigt bra beskrivning av Poirot tycker jag.

      Radera
  8. Men jösses, hur kunde jag glömma Carin Gerhardsen?! Visste det var någon jag hade glömt när jag funderade.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tycker hon håller riktigt, riktigt hög klass på det hon skriver.

      Radera
  9. Ja, jag gillar också Gerhardsen men jag skulle inte kunna säga någon favorit.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det där med favorit är svårt, det kunde skrivits massor av namn på den där listan. Men Gerhardsen är en författare som håller enormt hög klass enligt min mening.

      Radera
  10. Agatha Christies deckare är ju toppenbra. De andra har jag inte läst.

    SvaraRadera