2017-04-28

Helgfråga v. 17


Den här frågan hade jag tänkt att jag skulle svarat på i går kväll, men så ville dottern inte på något sätt komma till ro förrän straxt efter nio och då valde jag att läsa istället. Mycket bättre...
Men nu ska jag försöka mig på att besvara Mias helgfråga.

Vad tror ni förlagen vinner på att ge oss bokbloggare recensionsexemplar?
Tipsa gärna om en bok ni tror inte fått så mycket uppmärksamhet om det inte vore för oss bokbloggare.

Jag tror helt enkelt att det handlar om att synas... och om pengar. Bloggar är ett lättillgängligt media i dagens samhällen och jag tror personligen att fler och fler läser bloggar istället för kultursidorna i de stora tidningarna och därför når förlagen ut till en större allmänhet, dessutom för en billigare peng än vad det kostar att trycka reklam. Dessutom kan man ju promota fler böcker än kanske enbart de största titlarna genom att skicka ut dem till läsare, både bloggare och t.ex till instagrammare. För jag tror vi alla kan vara ense om att vi är en utmärkt reklampelare. Men det gör mig ingenting. Jag tycker om att få hem böcker i brevlådan, jag tycker om att läsa dem, och jag tycker om att skriva på bloggen så det är win-win för alla parter.
Jag kan inte direkt tipsa om någon enstaka bok som har vunnit på att bloggas om men på det stora hela tror jag att det handlar om de lite mindre titlarna och författarna. För debutanter måste det vara lysande. En bok som Törst av Jo Nesbø får ju sin reklam ändå för att folk känner till både författare och serie, men böcker som kommer från ett lite mindre förlag och där författaren inte är en storsäljare redan, vinner definitivt på det.

24 kommentarer:

  1. jag har nog aldrig läst en recension på en kultursida, jag föredrar bokbloggare eller tv/film bloggare :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har gjort det någon enstaka gång, men då bara en bok jag redan vetat vilken det är, eller möjligtvis barnböcker.

      Radera
  2. Kultursidor läser jag väldigt sällan, där tycker jag oftast det handlar om annat än om en bok är bra (som en klubb för inbördes beundran alternativt kejsarens nya kläder). Bokbloggare är ju oftast helt vanliga människor som läser böcker på samma sätt som jag :)

    SvaraRadera
  3. Jag läser typ aldrig recensioner i tidningar men MÅNGA bokbloggar istället och väljer mest böcker efter tips från bloggar :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Så är det för mig också och då visar ju det att förlagen verkligen lyckats med sin marknadsföring.

      Radera
  4. Jag läser ibland recensioner i tidningar men jag får nog de allra flesta boktipsen just ifrån bokbloggarvärlden.

    SvaraRadera
  5. Jag läser en del recensioner i tidningar men det blir övervägande bokbloggar och det tycker jag personligen är mycket roligare.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja det är betydligt mer lättillgängligt att läsa bloggar.

      Radera
  6. Jag undrar om förlagen varit på kurs om marknadsföring det senaste halvåret, jag tycker att engagemanget är större nu, både med återkopplingar på recensioner och på Instagram, och med recensionsex. Jag blev förvånad över att jag fick Häxan som rec.ex, eftersom den antagligen skulle sälja sig själv utan bokbloggares recensioner. Kanske ytterligare ett tecken på att förlagen uppmärksammat bokbloggares betydelse för försäljningen.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det kan mycket väl vara så tror jag, för jag har också märkt att det dykt upp betydligt fler icke-efterfrågade recensionsexemplar.

      Radera
  7. Ibland kan man väl känna sig lite "utnyttjad" men i längden vinner läsglädjen :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det kan jag nästan hålla med dig om. Men samtidigt är det ju inget som säger att vi måste läsa en bok som vi fått hem utan att ha bett om den. Jag har varken tid eller lust att läsa böcker som inte lockar mig.

      Radera
  8. Inte mycket att tillägga där. Naturligtvis är bokbloggarna ett bra och kostnadseffektivt sätt för förlagen att nå ut till läsarna.

    SvaraRadera
  9. Jag föredrar också att läsa bokbloggar framför kultursidornas recensioner.

    SvaraRadera
  10. Bokbloggar är helt klart en billig reklampelare för förlagen.

    SvaraRadera
  11. Oj tror du att fler läser bloggar än kultursidor??? Ja kanske är det så. Fast jag har en känsla av att bloggintresset har svalnat en del.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det är bara en teori jag har i alla fall. Kanske har jag fel och jag har ingenting jag grundar in tanke på. Och vad gäller bloggintresset så har det kanske svalnat något men då har medier som Instagram tagit vid.

      Radera