2017-04-04

Veckans utmaning: Om du vore min...

Relaterad bild

Jag äger en katt. Eller om man ska vara noga - katten äger mig och framför allt sin husse. Jag är i alla fall, oavsett teknikaliteterna om vem som äger vem, väldigt glad att ha en katt här hemma. Men nog har jag under mitt liv velat ha andra djur än just katter och det är tanken att detta inlägget ska handla om eftersom Kulturkollo har tema husdjur den här veckan.

Om du kunde få ett husdjur du läst om i någon bok eller sett om i någon film till ditt alldeles egna och väldigt verkliga husdjur? Vilket hade du vald då och varför?

Det absolut första jag kommer att tänka på är en uggla som Hedvig. Om ni mot förmodan inte skulle veta vem Hedvig är så är det Harrys alldeles egna husdjursuggla. För det första, om man nu kunde ha en uggla om husdjur så måste det betyda att trollkarlsvärden finns vilket vore toppen och för det andra så är det ju hur coolt som helst med en söt uggla. Och när vi ändå är inne på trollkarlsvärlden så skulle jag kunna tänka mig en niffler också för sötheten...

När jag var liten så ville jag ha en häst. Black Beuaty hade väldans gärna fått vara min och jag hade tagit så väl hand om honom. Nu har jag enbart minnen från den tecknade filmen men den hästen alltså...

Eller så kanske jag hade velat ha en varg precis som syskonen Stark har i Game of Thrones. Vargar är mitt favoirtdjur (då man kanske inte kan räkna drakar) så det hade varit så himla bra.

Som ni märker så blev det mest flum av det här svaret. För ärligt talat så är jag nog ganska så nöjd med den där katten jag har och brukar inte fundera sådär värst mycket över husdjuren i böcker. Med undantag då av de riktigt coola...

10 kommentarer:

  1. En varg skulle jag inte ha något emot att ha.

    SvaraRadera
  2. Fantomens varg Devil kanske?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Har inte läst så mycket Fantomen men det hade säkert funkat.

      Radera
  3. Men åh, en niffler vill jag också ha! Så söta!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, verkligen hur söta som helst. Lite mycket att hålla reda på kanske...

      Radera
  4. Vargarna i Game of Thrones ♥
    Bortsett från bröllopet som gick helt överstyr, har jag reagerat som allra mest när vargarna råkat illa ut. En sådan varg skulle jag också vilja ha.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är verkligen fina vargar och jag hade gärna haft en. Allra helst Gast tror jag.

      Radera
  5. Black Beauty finns även i mitt svar, annars skulle jag som dig verkligen vilja ha både Hedwig och en varg. (Kom även att tänka på vargen i Vargbröder när jag skrev detta

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vargen i vargbröder är verkligen ett utmärkt vargval.

      Radera