2017-04-06

Helgfrågan v 14


Jag tänkte passa på att svara på veckans Helgfråga som Mia ställer redan idag för att fördela inläggen lite bättre. Den här veckan är det de nya böckerna som diskuteras...

Hur väljer ni bland alla nya böcker? Har ni någon slags prioritering? Eller bryr ni er kanske inte om nyutkomna böcker.

För det första så måste jag erkänna att jag har vansinnigt dålig koll på allt nytt just för tillfället. Har inte hunnit titta i förlagens alla kataloger, eller Bokhandelns heller för den delen. Och det är nog tur för då dyker det alltid upp en himla massa böcker som jag vill läsa. Och hur prioriterar jag då? Ärligt talat så är jag ganska så dålig på just den biten. Kanske brukar jag i alla fall prioritera böcker i serier eller av författare som jag tidigare gillar väldigt mycket och så om det är någon bok som lockar lite extra. Jag går inte alls efter genre utan mer efter magkänsla och vad som verkar intressant (eller har ett snyggt omslag). För visst lockar alla nya böcker, men i år lockar ändå alla böckerna jag har i bokhyllan.

28 kommentarer:

  1. Oj jag kan inte låta bli utan att kolla och då lockar nästan allting. Därför får man välja ut vissa.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har helt enkelt inte tid med det i år då dottern är så liten. Men jag kommer igen, det kan jag nästan lova.

      Radera
  2. Svar
    1. Oh nej, det finns för mycket intressant som ges ut.

      Radera
  3. Min "vill läsa" lista är enorm!! Många av mina hyllvärmare lockar i år vilket känns bra så man kan få byta plats på några nya och hyllvärmarna man har :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja visst växer den där vill läsa listan. Men jag håller med dig om att det är skönt att hyllvärmarna lockar. Jag känner själv att men behöver beta av lite ibland så man kan fylla på.

      Radera
  4. Jag brukar inte heller ha nån superkoll på utgivningen.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag brukar ha bättre koll än vad jag har i år, men samtidigt är det lite skönt att inte ha stenkoll. Det finns nog med böcker som lockar ändå.

      Radera
  5. Jag har också dålig koll på vilka böcker som ges ut, men det är klart att några författare försöker jag hålla extra koll på så att jag vet när de kommer med nytt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, visst håller man lite extra koll efter favoriterna.

      Radera
  6. Jag är också dålig på att hålla koll på nya saker... Jag tar liksom det jag känner för i stunden ^^

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag brukar försöka ha koll, men i år går det bara inte. Men det är ganska skönt det också.

      Radera
  7. Jag har nog inte heller någon jättekoll på vad som ska komma, i alla fall inte mer än en månad i taget, men det räcker. Det känns som att det aldrig tar slut och tur är väl det, egentligen :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tycker du verkar ha ganska så bra koll, för jag lär mig alltid lite nytt när jag läser dina inlägg. Men jag håller med dig om att det känns lagom att ha koll på någon månad i taget.

      Radera
  8. Har inte heller någon direkt fast plan över hur jag prioriterar vad jag vill läsa framöver. Det blir de som lockar mest helt enkelt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det som lockar känns bäst. I alla fall vad det gäller just genre och liknande.

      Radera
  9. Jag bläddrar gärna i bokkatalogerna men sen glömmer jag ofta bort vad som ska komma. Då är det tur att alla bokbloggar finns som kan påminna mig eller väcka mitt intresse för böcker jag inte alls skulle läst om jag inte läst en toppenrecension på någon blogg...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag älskar att bläddra i katalogerna och skriva listor på allt som verkar intressant. Men i år har jag prioriterat bort det. Då är det som du skriver tur att det finns andra bloggare som har koll som kan återuppväcka intresset.

      Radera
  10. det går inte att hålla rätt på allt som kommer ut. än mindre har en tid att läsa det

    SvaraRadera
  11. Jag har nästan slutat kolla aktivt, men så hittar jag så många nya böcker på bloggarna :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Bloggarna är verkligen en klockren källa till kunskap :P

      Radera
  12. Det är sån bokflod att det är svårt att ha koll på all utgivning och inte heller hinner en läsa allt.

    SvaraRadera
  13. Har inte heller jättebra koll vad som kommer ut framöver.

    SvaraRadera