2017-04-26

Skymningsporten av Jeanette Winterson



Pendel i Lancashire är känt för att ha många häxor. Och så går det ju inte att ha det 1612. Ett gäng kvinnor haffas då under långfredagen då de sägs hålla en häxring och spärras sen in under fruktansvärda förhållanden i väntan på rättegång.


Bildresultat för skymningsporten

Jag förstår tyvärr inte storheten med den här boken. Den har fått höga recensioner och många pratar sig varma om den. Tyvärr är den inte alls något för mig. Eftersom den är så kort kommer kan jag inte lära känna karaktärerna på djupet. Jag tycker den känns rörig då den hoppar fram och tillbaka i tiden. Sen är det givetvis förfärliga hemskheter människor utsätter varandra för och häxprovet är väl det mest korkade test som någonsin uppfunnits. Men för att jag skulle ha gillat det så hade jag nog behövt mer. Jag är nog helt enkelt en sådan läsare som föredrar den lite tjockare boken så jag kan få lite mer sammanhang i det jag läser.  Sen ska jag kanske tillägga att jag absolut inte tycker att boken är dålig, den har absolut kvaliteter, men efter ganska så stora förhoppningar så faller den ganska platt.

Skymningsporten får 3-/5 i betyg av mig.

Boken finns att köpa hos Adlibris & Bokus & Cdon.

2 kommentarer:

  1. Jag har läst två böcker av författaren. Synd om den här inte håller.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är många som tycker väldigt mycket om det vad jag vet, men det var inte något för mig.

      Radera