2017-04-25

Tretton skäl varför av Jay Asher



En dag står en kartong innehållande 13 kassettband utanför Clay Jensens dörr. Det visar sig vara ett självmordsbrev, där flickan Hanna Baker förklarar för 13 personer varför hon tillslut valde att ta sitt liv. Efter du har lyssnat klart på banden så ska du skicka dem till nästa på listan, och om de inte skickas vidare så finns det en kopia som kommer att spelas upp för allmänheten. Och det vill du nog inte veta av.


Oj vilken bok. Det här är något helt annorlunda mot det mesta jag har läst. Det finns ingen räddning, för Hanna är redan död och det är fascinerande att lyssna på hennes berättelse om varför. Boken berättas utifrån de tretton sidor på olika kassettband som självmordsmeddelandet är intalat på. Samtidigt som vi får höra Hannas ord genom Clays öron får vi också ta del av hans tankar och hans känslor kring det som hänt. För han var smått förälskad i Hanna och det förstärker ju berättelsen ytterligare.
Men trots att jag älskar själva tanken med boken så blir jag ändå aldrig riktigt, riktigt berörd på djupet. Ett säkert sätt att se det är att jag faktiskt inte grät en endaste gång trots att möjligheterna var många. Jag tror att det är för att jag ibland upplever boken som lite rörig. Det är många namn som figurerar och Hanna själv är bitvis lite osammanhängande i sitt berättande. Lite synd för det här kunde verkligen ha blivit absolut hur bra som helst.
Jag har förstått att boken ska finnas som serie på Netflix och den får jag nog faktiskt ta och se.

Tretton skäl varför får 4/5 i betyg av mig.

Tyvärr verkar boken vara slut hos de stora bokhandlarna men du kan alltid bevaka den hos Adlibris & Bokus & Cdon.

2 kommentarer:

  1. Ja, titta på serien på Netflix. Mycket bra! Själv har jag inte läst boken men har tänkt göra det.

    SvaraRadera