2017-04-30

Brev till en nybliven förälder av Chimamanda Ngozi Adichie



Det här lilla korta brevet, ett manifest i 15 punkter om att vara feminist skulle jag vilja trycka i handen på precis varenda människa jag känner. Jag lyssnade på den här texten som ljudbok. Det tog mig 30 minuter eftersom jag lyssnar i dubbel hastighet. Annars hade det tagit ungefär en timme. En timme av era liv tycke jag ni kan offra på det här.
På många sätt känns det som om författaren har skrivit ner alla de där tankarna jag själv har och som jag inte på något sätt hade kunnat formulera varken i tal eller i skrift. Hon har också gett mig nya insikter och insynsvinklar som jag inte alla gånger har tänkt på och som jag tar till mig.  Personligen tror jag faktiskt att jag ska köpa in en kopia. En kopia som jag sen kan skriva i, styrka över och tycka och tänka kring. För precis så bra tycker jag att det är.

Bildresultat

Brev till en nybliven förälder får 5/5 i betyg av mig.

Boken finns att köpa hos Adlibris & Bokus & Cdon.

2 kommentarer:

  1. Har hört så mycket bra om denna. Måste verkligen läsa mer av författaren.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har bara läst hennes två tal och känner att jag måste läsa en riktig roman av henne snart.

      Radera