2017-04-21

Bokbloggsjerka 21-24 april

Förra veckan hann jag inte med att besvara Annikas jerkafråga men den här veckan tänker jag definitivt vara med.

Hur avgörande är karaktärerna tycker du?

Generellt skulle jag vilja säga att karaktärerna är väldigt viktiga. De är oftast böcker där jag verkligen får lära känna karaktärerna på djupet som stannar kvar i mitt minne och som får väldigt höga betyg hos mig. Böcker som En man som heter Ove och Mitt namn är inte Miriam. Det är också viktigt att det runt huvudkaraktären finns fler karaktärer som på något sätt väcker känslor. Det måste inte nödvändigtvis vara positiva känslor.
Sen finns det ju givetvis böcker där handlingen är så speedad, där det händer saker precis hela tiden och karaktärsutvecklingen blir lidande. Det finns givetvis böcker som är väldigt bra inom detta området också, till exempel böcker av David Baldacci (karaktärerna är kanske fortfarande inte dåliga i dessa böcker, men av lite underordnand betydelse). Men över lag är trots allt karaktärerna det viktigaste

22 kommentarer:

  1. Ove glömmer man ju inte i första taget!

    SvaraRadera
  2. bäst är karaktärer som lever kvar.

    SvaraRadera
  3. Karaktärer som stannar kvar hos en är verkligen speciellt, Ove är verkligen en sådan karaktär som man sent kommer glömma bort.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det är helt klart de bästa böckerna som har de bästa karaktärerna.

      Radera
  4. Håller med. Känns personerna oviktiga, så blir romanen oviktig.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, för det allra, allra mesta så är det precis så.

      Radera
  5. rent generellt önskar en naturligtvis trovärdiga karaktärer

    SvaraRadera
  6. Ove är verkligen en minnesvärd karaktär!

    SvaraRadera
  7. Jo, karaktärerna är viktiga men inte alltid lika viktiga.

    SvaraRadera
  8. Jag håller med om att man inte behöver gilla karaktärerna. Men jag vill ändå ha karaktärer jag kan reagera på.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Precis, någon form av känsla behöver väckas.

      Radera
  9. Ove är verkligen ett perfekt exempel på hur en karaktär kan göra en hel berättelse. Älskar Ove!

    SvaraRadera