2017-04-04

Reader Problems Book Tag

Det har varit väldigt mycket recensioner här på bloggen den senaste tiden, vilket i och för sig är bra men det kan ju vara kul att bjuda er på något annat också. Så därför tänkte jag ge mig på en enkät som jag hittade hos Johannas deckarhörna och som hon i sin tur hittade hos Bokföring enligt Monika.

Så nu kör vi...

1. Du har 20.000 olästa böcker i din bokhylla, hur bestämmer du vad du ska läsa?
Ja, det är en bra fråga. Magkänslan får nog bestämma så länge jag inte har något recensionsexemplar som väntar på att läsas och recenseras. Här är det bra med en planering så man i alla fall har en hum om vad man vill läsa innan man ska ställa sig och botanisera i bokhyllan. Annars kan uppgiften kännas något överväldigande. Tur bara att jag inte har några 20.000 olästa får då hade jag förmodligen inte fått något läst förutom baksidor....

2. Du är halvvägs genom en bok och du känner inte något för den.Ger du upp läsningen eller läser ut den?
Det beror nog faktiskt lite på. Tycker jag att den är dödstråkig så ger jag upp, faktiskt! Men finns det bara något endast pyttelitet som känns okej så fortsätter jag trots att jag kanske inte är så överväldigad. Borde och försöker bli bättre på att läsa ut böcker som inte ger mig något.

3. Slutet av året kommer med stormsteg och du har inte avslutat din läsutmaning. Försöker du läsa ikapp och i så fall hur?
Ja, jag försöker nog läsa ikapp... eller i alla fall när det gäller vissa utmaningar. Är det till exempel en boktolva som är utmaningen så skippar jag nog det, men gäller det antal böcker så försöker jag nog läsa ikapp. Såvida det inte rör sig om massor av böcker jag ligger efter med. Sättet jag gör det på får nog kallas Agatha Christie. Där jag jag lätt avverka många på kort tid eftersom jag dels tycker de är så bra och dels är de korta.

4. Omslagen på böcker i en serie du älskar matchar inte, hur hanterar du det?
Alltså... det är ju onekligen jobbigt. Snyggast i hyllan blir det ju helt klart om det matchar. Eller? Men så länge det inte är typ Harry Potter vi pratar om så tror jag faktiskt att jag hanterar det så att det helt enkelt får vara som det är. Det känns helt enkelt onödigt att köpa på sig nya omslag för att det ska matcha. Det är varken ekonomiskt eller försvarbart ur miljösynpunkt.

5. Alla omkring dig hypar över en bok du inte gillar. Vem bondar du med som har liknande känslor?
Alltså det finns nog ingen jag bonadar med. Jag tycker vad jag tycker och så får det vara bra med det...

6. De läser en bok offentlig och känner hur du börjar gråta. Hur hanterar du det?
Det har hänt och då försökte jag helt enkelt lite diskret torka bort tårarna och så fortsatte jag att läsa, för jag kunde helt enkelt inte sluta. Boken var för bra för det. I övrigt läser jag faktiskt ytterst sällan på offentliga platser. Tyvärr! Borde kanske bli bättre på att göra det.

7. Uppföljaren till en bok du älskar ha precis kommit ut men du har glömt vad som hände i förra boken. Läser du om boken innan du går vidare?
För många böcker för lite tid. Så nej, det gör jag tyvärr inte. Jag kan möjligtvis bläddra lite i de sista sidorna av föregående bok. Annars hoppas jag helt enkelt på det bästa.

8. Du vill inte att någon ska låna dina böcker, hur säger du på ett trevligt sätt nej till någon som frågar?
Jag säger helt ärligt inte nej. Ibland lånar jag inte med skyddsomslagen, men nej säger jag inte. Böcker är ju trots allt till för att läsas och bör få läsas mer än en gång.

9. Du har plockat upp fem böcker den senaste månaden men ite kommit någonvart med dem. Hur kommer du över en lässvacka?
Jag plockar förmodligen upp en Agatha Christe. Det brukar hjälpa mot allt möjligt. Och skulle det mot förmodligen inte hjälpa så pausar jag förmodligen läsningen lite. Lässuget kommer tillbaka, det är bara lite tålamod som krävs.

10. Det är många böcker som har kommit ut och som du bara måste läsa, hur många böcker köper du?
Just nu ingen. Jag har helt enkelt inte råd med böcker just nu då jag är föräldraledig. Dessutom finns många av de böcker jag vill ha på Storytel och då kan jag lyssna/läsa ändå. Men okej, jag kommer nog att göra en liten beställning till mig själv så småningom, som belöning för att jag har läst så många hyllvärmare den senaste tiden.

11. Efter du har köpt alla de där böckerna du bara måste läsa, hur lång tid sitter de i din bokhylla innan du faktiskt läser dem?
Det är lite det som är problemet. Köper jag blir de förmodligen stående i flera år och då var ju inte det där måstet så värst stort. I allra värst fall blir de aldrig lästa utan jag sorterar undan dem när jag inte längre minns varför jag ville läsa.

5 kommentarer:

  1. Det verkar som att många bläddrar igenom de sista sidorna i föregående del när det kommer en ny. Helt ärligt så har jag aldrig tänkt på det *rodnande emoji* så det ska jag ta till mig :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.

      Radera
    2. Ja det är ett bra tips och kan hjälpa ibland.

      Radera
  2. Oj, intressanta frågor! Man får verkligen tänka till, kan bli att jag gör ett liknande inlägg som det här:)

    SvaraRadera