2017-04-07

Bokbloggsjerka 7-10 april

Idag bjuder jag på ett litet snabbt svar i veckans bokbloggsjerka med Annika.

Bokserier kan pågå i en hel evighet. Vad tycker du om det?

Jag tycker helt ärligt inte så där värst mycket om evighetsserier. Jag tröttnar... För många gånger när författaren har skrivit om samma karaktärer i oändlighet så händer det inte så värst mycket nytt. Visst finns det undantag. Jag älskar till exempel fortfarande Janet Evanovich serie om Stephanie Plum och där har jag läst 22 eller 23 böcker redan.

24 kommentarer:

  1. Jag tycker också att det lätt blir upprepningar, tröttnar.

    SvaraRadera
  2. Jag har läst vissa längre serier jag gillat men dras nästan aldrig till såna ny förtiden. Om det är mer än tre böcker så känns det tyvärr lite överväldigande för mig ^^;

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag kan klara av upp till 5-6 någonstan, sen tycker jag det blir för mycket. Tre känns ändå rätt så lagom.

      Radera
  3. Tycker det är många författare som borde avsluta sina serier betydligt tidigare än vad de gör. Evanovich har jag fortfarande inte läst, får nog ta tag i det snart :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Evanovich tillför kanske inte jättemycket nytt i sina senare böcker, men jag skattar fortfarande åt skämten och behöver ibland det där lättsamma så därför gillar och läser jag fortfarande. Men håller med om att många serier borde avslutats tidigare.

      Radera
  4. Det måste finnas en utveckling hos karaktärerna, annars blir det bara tradigt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Absolut. Carin Gerhardsen tycker jag är en författare som lyckats med detta. Därför fungerade det med åtta böcker i hennes Hammarbyserie. Men sen avlutade hon det hela snyggt.

      Radera
  5. Janet Evanovich har jag inte läst än. Men det kanske kommer.

    SvaraRadera
  6. Det tar lite för mycket tid med serier tycker jag

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det håller jag med dig om. När det finns så mycket nytt och spännande som man vill läsa så är det synd att fastna i samma serier.

      Radera
  7. För långa serier tröttnar en lätt på även om det är en favorit.

    SvaraRadera
  8. nu blev jag riktigt nyfiken på Evanovich

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag älskar hennes böcker, kanske framför allt för att de får mig att skratta och på bättre humör.

      Radera
  9. Evighetsserier är inte heller min grej.

    SvaraRadera
  10. Visst finns det vissa långa serier som jag läst, men undviker det helst.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det har jag med och det finns inget som säger att det inte kan lyckas ibland. Men ibland blir det också för mycket.

      Radera
  11. Nej, så långa serier lockar inte mig.

    SvaraRadera
  12. Ja, till slut känns det verkligen alltid som att det är dags att lägga ner bokserien, oavsett hur mycket man tyckt om den.

    SvaraRadera
  13. Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.

    SvaraRadera