2017-04-24

Sophies historia av Jojo Moyes



Sophie är kvinnan som har fått sitt porträtt målat av sin man. Detta är innan första världskriget och när hennes man är ute i kriget så är tavlan en av hennes enda tröst under Tysklands ockupation av Frankrike. En tysk officer har däremot fått upp ögonen för tavlan.
Under modern tid hänger tavlan i Livs sovrum. Hon är änka och fick tavlan i bröllopspresent av sin man. Men nu har det dykt upp krav från Sophies familj, som hävdar att tavlan är ett krigsbyte som tyskarna stal under kriget och de vill ha tillbaka tavlan. Liv vill absolut inte göra sig av med tavlan.

Sophies historia

Den här boken är för mig en sådan där bok som lämnar mig med en känsla av "jaha - och mer då". Jag tycker varken om boken eller tycker illa om den utan den hamnar precis där i mitten. Jag kan inte riktigt knyta an till berättelsen, eller bry mig speciellt mycket om karaktärerna. Vilket känns synd för potentialen hos boken tyckte jag ändå fanns där. Kanske är det så att boken hade tjänat på att bli läst i stället för lyssnad på men jag är ändå en aning tveksam.
Trots det så är det här inte min sista Jojo Moyes bok jag läser. Det finns fler i hyllan och de har egentligen lockat mig mer när jag köpte dem.

Sophies historia får 3/5 i betyg av mig.

Boken finns att köpa hos Adlibris & Bokus & Cdon.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar