2017-04-22

Från och med du av Mhairi McFarlane



Anna vill inget hellre än att hitta mr Right. En man som är riktigt romanstisk. Men för att hitta honom krävs det en hel del dejtande och inte tror hon att hon har hittat rätt när hon stöter på James som under hennes skoltid var en av alla dem som mobbade henne. Men de tvingas att jobba ihop och trots hennes farhågor så fungerar det ganska så bra.


Bildresultat för från och med du

Jag är riktigt förtjust i författarens sätt att skriva underhållande böcker som ändå har en liten gnutta djup i sig. Visst följer den alla de där mallarna som man är van att läsa om i chick-lit (det vill säga tjej möter kille) men samtidigt är det lite nytt. Framför allt tycker jag om att männen beskrivs mer som "vanliga" män och inte någon form av superhjältevariant till kille. Sen är det också lite extra bra att boken innehåller humor. När jag plockade upp boken kände jag att det var precis det jag behövde - att få sitta och småskratta lite för sig själv medans man läser. Så vill ni ha en bra och välskriven bok med underhållningsvärde och precis den där känslan av att nu ska de leva lyckliga i alla sina dagar - då tycker jag att ni ska plocka upp den här boken.
Sen finns det en bit i boken som jag är lite ambivalent till och det är hur övervikt beskrivs. Annas känslor kring sin egen kropp efter att ha gått ner massor i vikt blir till en ganska så stor del av boken. Ibland kan jag känna att Anna nedvärderas för hur hon brukade se ut, och glorifieras nu. Då var hon ful, nu är hon snygg. Lite den fula askungen över det och jag stör mig på vissa av dessa bitarna. Samtidigt känner jag igen mig i det, den där känslan av att inte riktigt duga när man är överviktig Så på det stora hela är det väl bra att det tas upp i boken - lite osäker på sättet dock.
Men det är bara en liten del av boken som gör mig osäker - i övrigt så är det hur bra som helst.

Från och med du får 4/5 i betyg av mig.

Boken finns att köpa hos Adlibris & Bokus & Cdon.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar