2017-04-10

Lång väg hem av Eva Dolan



En man hittas innebränd i ett skjul. Samma skjul har ockuperats av en lettisk papperslös man till ägarnas förtret. Detta är dock inget ovanligt fenomen i Peterborough. Fallet hamnar hos Hatbrottsenheten och hos kommissarie Zigic och inspektör Ferreira. Men det går trögt att hitta mordbrännaren. Alla verkar ljuga eller dölja något för det är inte helt lätt att arbeta med personer som befinner sig i England utan tillåtelse och som gör allt för att försöka få det bättre för sig själva och sina familjer.


Det här är en väldigt mörk deckare som verkligen utspelar sig i den undre världen, hos de människor som alla inte anser vara lika mycket värda. Det händer i England, men boken hade nog egentligen kunnat utspela sig i vilket rikare land i världen som helst. Handling känns så vansinnigt aktuell och viktig och dessutom väldigt, väldigt trovärdig. Den berör sådan som vi vill blunda för men som förmodligen är mycket vanligare än vi tror.
Och just det där att handlingen känns trovärdig gör boken så väldigt bra. Visst kan jag ibland tycka att den blir lite, lite seg, men så tar den fart igen och då blir det riktigt bra. Karaktärerna känns även de trovärdiga och jag tycker mycket om framför allt Zigic. Hans tankar och funderingar får även mig att tänka och fundera och det är toppen.
Detta är första boken i en serie och jag kan absolut tänka mig att läsa fler böcker av Dolan. Vad jag har förstått så finns det åtminstone två böcker till utgivna på svenska och de ska jag hålla ögonen öppna efter.

Lång väg hem får 4/5 i betyg av mig.

Boken finns att köpa hos Adlibris & Bokus & Cdon.

2 kommentarer:

  1. Jag har läst de två första och tredje delen står här och ska läsas ganska snart. Tycker de är riktigt bra och tvåan var till och med bättre än ettan :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Då måste jag nog se till att läsa tvåan.

      Radera