2017-04-05

Solvarg av Conn Iggulden



England är i uppror. Kungen har förfallit i någon form av apati, vaken slummer eller liknande och har inte varit kontaktbar på ca 1,5 år. Istället har hertigen av York styrt riket. Alla har inte riktigt varit nöjda över detta tillvägagångssätt och riket är uppdelat i två falanger som krigar om vem som ska ha makten och vem det egentligen är som står på kungens sida. 



Jag hade så höga förväntningar på den här serien och första boken tyckte jag väl var helt okej. Spännande att läsa om Englands berömda Rosornas krig - röda rosen mot den vita som så länge har inspirerat lekar och myter. Och jag brukar ju älska det Iggulden skriver men i den här boken tog det helt enkelt stopp för min del. Det är i stort sett krig rätt igenom hela boken, och jag har svårt att hålla isär alla ädlingar som krigar och på vilken sida de står. Visst känner jag igen namn som Tudor, Lancaster, York och Salisbury men de far runt som en enda röra i mitt huvud. Förmodligen är det bra skrivet, det är bara jag som helt enkelt inte klarar av att strukturera upp det i min amningshjärna och det blir bara långtråkigt med alla namn och krig. Så jag tror faktiskt att jag avslutar min läsning av den här serien nu när jag är färdig med andra boken. Eller är det någon som läst tredje delen och kan säga att det är värt att läsa vidare.

Solvarg får 2/5 i betyg av mig.

Boken finns att köpa hos Adlibris & Bokus & Cdon.

4 kommentarer:

  1. Den här andra boken var så tråkig. Jag läste inte ut den ens... Synd. Det är ju en spännande tid att läsa om.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja det är verkligen en spännande tid att läsa om och i vanliga fall brukar Iggulden kunna beskriva sådana här händelser på ett intressant och fängslande sätt. Men här blev det bara fel.

      Radera
  2. Tycker du den är intressant kan jag rekommendera Philippa Gregorys böcker som börjar med The White Queen mycket bättre än dessa! Har läst båda två och denna serie tycker jag känns mer som fakta än bok dock helt okej men Phillippas böcker är att föredra då

    SvaraRadera
    Svar
    1. Philippa Gregory har jag länge tänkt läsa men har inte blivit av. Tack för tipset. Kommer absolut att spana in den boken.

      Radera