2017-04-06

Little Bee av Chris Cleave



Littel Bee är en ung flicka som har flytt från oljemännen i Nigeria och hamnat i England. Väl i England kommer hon inte längre än till en flyktingförlängning där hon under två år försöker att lära sig drottningens engelska för då tror hon att hon kommer att klara sig bra i det nya landet.
Sarah har precis förlorat sin man. Han har tagit livet av sig och den dag då hans begravning ska hållas dyker Little Bee upp utanför hennes dörr. Detta är ett återförenande mellan två människor som på många sätt är komplicerat.

Little Bee

Det här är på många sätt en väldigt viktig bok som beskriver västvärldens syn på sin överlägsenhet och hur människor kan värderas och behandlas utifrån hur viktig personen i fråga är. Att än idag hudfärg ska spela så stor roll är något som gör mig så vansinnigt ledsen och som jag reagerar stark på medans jag läser.
Samtidigt är det en vacker liten bok. Jag gillar Little Bees berättarröst så otroligt mycket och hon gör jämförelserna mellan sitt liv i Nigeria och det i England. Och henne tankar om språket och dess makt är så klockrena, men inte alltid helt lätta att förstå.
Jag rekommenderar er till att läsa den här boken för den är som sagt både vacker och viktig.

Little Bee får 4/5 i betyg av mig.

Boken finns att köpa hos Adlibris & Bokus & Cdon.

5 kommentarer:

  1. Ja, den här boken tyckte jag mycket om!

    SvaraRadera
  2. Det låter som om jag får plocka upp den här snart!

    SvaraRadera
  3. Gillade verkligen boken. Har du läst någon av författarens andra böcker?

    SvaraRadera