2015-07-06

Tematrio: Havet

Så blir det en tidig tematrio hos Lyran idag och det gör mig ju ingenting. Idag är det havet som står på tapeten. Havet är för mig ständigt närvarade, eftersom jag är uppvuxen om inte med standtomt men ändå väldigt nära havet. Karlskrona är ju trots allt uppbyggd på massor av öar.
Men till böckerna och trion:

Välj romaner som handlar om hav, som har hav i titeln eller välj dikter som handlar om hav.

1. Ann Rosmans böcker om Karin Adler är ju onekligen böcker som är väldigt förknippade med havet. Marstrand och västkusten skulle jag absolut kunna tänka mig att åka och semestra lite vid.

2. När jag nämner böckerna om Karin Adler kan jag inte låta bli att dra parallellen till Evert Taube. För har vi en visdiktare som mer har berättat om våra havs förtjänster. En strof som dyker upp i mitt huvud är med en gång "Så skimrande var aldrig havet, och stranden aldrig så befrinande..."

3. I Muminpappan och havet så försöker muminpappan ta reda på varför havet beter sig som det gör. En mycket trevlig bok av Jansson som beskriver havet från sin kanske inte allra vackraste sida. Men bra är den ändå.

Böcker och texter om havet är helt klart många, men det bästa är ändå förmånen att kunna njuta av den svenska skärgården på nära håll. Ikväll tror jag minsann att det får bli ett dopp däri efter att jag har tränat precis i strandkanten.


24 kommentarer:

  1. Kul! Jag nämnde också Pappan och havet.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den känns ganska så solklar. Kan en bok ha mer havsanknytning :)

      Radera
  2. Ann Rosman har jag missat. Tack för tips!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hon skriver bra deckare som utspelar sig på Marstrand och runt omkring där. Väldigt läsvärda.

      Radera
  3. Jag måste se till att läsa Ann Rosman. Har haft Fyrväktarens dotter stående i ett par år nu...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tycker böckerna är riktigt bra så jag tycker absolut att du ska försöka plocka upp den. Perfekt sommarläsning också.

      Radera
  4. har inte läst Anna Rosman. låter intressant

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tycker att hon är riktigt bra så kan absolut rekommendera henne.

      Radera
  5. Å, Muminpappan! Jag blir glad bara av att tänka på muminböckerna.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag med. Måste snart ta och läsa ytterligare en bok. Jag har väl en eller två kvar att läsa tror jag.

      Radera
  6. Ja Ann Rosman handlar alla böcker om haver, bra förslag. Är väldigt sugen på en ny bok av henne nu.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag längtar också efter en ny bok av henne.

      Radera
  7. Det där var en riktigt bra trio. Skall alldeles snart läsa andra boken i Rosmans serie. Första boken var riktigt bra.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja och jag har för mig att jag tycker att böckerna blir bättre och bättre så där har du lite att se fram emot.

      Radera
  8. Taube hör ju havet till, fyrvaktarsonen. Rosman har mycket sanning bakom böckerna.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Visst hör Taube och havet ihop. Det går ju inte att nämna den ena utan att tänka på den andra.
      Vad gäller Rosman så tror jag det är lite det som gör böckerna så bra, just att det finns den där sanningsfaktorn.

      Radera
  9. Rosmans böcker är väldigt bra. Och Marstrand är jättefint :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag kan känna att jag nog behöver besöka Marstrand. När det blir av är en helt annan fråga.

      Radera
  10. Tove Jansson måste jag ta och läsa snart känner jag! Anna Rosman är jag också nyfiken på!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tove Jansson har snabbt blivit en favorit hemma hos mig. Hon är helt underbar helt enkelt. Ann Rosman skrivet riktigt bra hon också.

      Radera