2015-07-02

#upptäckarlust


Det där med kartor i böcker har tidigare nämnts och diskuterats både på den här bloggen och på andra. Åsikterna är lika många som det finns kartor (????). Hur som helst så älskar i alla fall jag dem. Kanske inte så mycket för att de tillför massor för mitt läsande - även om det många gånger är trevligt att ha lite koll på var man befinner sig - utan kanske först och främst för att de är så otroligt vackra. 

Men vad har nu detta med upptäckarlust att göra kanske ni undrar nu och ärligt talat kanske jag undrar det också. Fast det är ju ganska så enkelt. Tänk att få ta på sig ett par riktigt bekväma skor, ta kartan över till exempel Middle Earth och bara ge sig ut i fortspåren på Frodo och Sam (eller andra favoritplatser och karaktärer) och sen bara få upptäcka och vara med om allt det de som har varit med om. 

Nu är ju det inte full möjligt - men det finns ju i alla fall böcker som vi får resa genom. Och så kartor då som vi får titta på, njuta av och upptäcka med.

Detta flummig inlägg är en del av #sommlovmedkulturkollo

6 kommentarer:

  1. Svar
    1. Jag skulle förmodligen kunna rama in litterära kartor och ha de som konst på mina väggar. Så mycket gillar jag kartor.

      Radera
  2. Kartor är superbra! Det ger en mer verklig bild av miljöerna, speciellt om det är flera platser som man ska ha hålla reda på. LOTR-kartan du har på bild här har jag i ram hemma på väggen. Väldigt fin :) med en lite guldig ram ser den nästan antik ut.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja en väl gjord karta är fantastiskt.

      Radera
  3. Jag gillar också kartor i böcker och då framförallt i fantasyböcker, det känns inte riktigt komplett om det saknas en karta i en fantasybok av någon anledning.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det håller jag med dig om. Har man så mycket fantasi så man kan skapa en helt ny värld så tycker i alla fall jag att den borde räcka till en karta också.

      Radera