2015-07-28

Tematrio: Sån't som är blött

Igår hann jag inte riktig med att delta i veckan tematrio hos Lyran så jag får väl ta och göra den idag istället.

Berätta om tre böcker vars titel innehåller något som är blött!

1. Döden på Nilen av Agatha Christie utspelar sig på en kryssning längs Nilen. Det kan inte bli mycket blötare än vatten.
2. Huset vid havet slut av Elly Griffiths är tredje delen om Ruth Galloway. Havet är blött och om jag inte kommer helt fel ihåg från handlingen så fanns det viss risk för att även vår huvudkaraktär blir lite blöt.
3. Blod på snö av Jo Nesbö. Snö är ju en annan typ av blöt, men det är ju vatten så blöt blir man tillslut.

Det verkar som om deckare är glada för att använda sig av blöta saker, för alla böcker jag har nämnt är definitivt deckare av olika slag.

14 kommentarer:

  1. Döden på Nilen är den enda jag läst av de här böckerna.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den tycker jag är jättebra. En riktig höjdar-Christie

      Radera
  2. Döden på Nilen läste jag för jättelänge sedan.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har läst den nu i sommar och tyckte mycket om den.

      Radera
  3. Jag har sett Döden på Nilen på TV :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det skulle jag vilja göra. Har länge nu varit på väg och köpt mig en box med olika Christie-filmer. Jag tycker de är så bra.

      Radera
  4. har också sett Christie! Elly Griffiths har jag läst och gillat medan jag har lite svårt med Nesbö

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag hade också lite svårt för denna Nesbö. Tidigare böcker har jag dock gillat.

      Radera
  5. Har inte läst någon av böckerna, men är sugen på Döden på Nilen. Jag gillar Christie, hon kan sin grej!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Visst kan hon sin grej. Riktig deckardrottning :)

      Radera
  6. De två första har jag läst, den tredje står här i hyllan och väntar :)

    SvaraRadera