2015-07-19

En smakebit på søndag: Skattkammarön


Det går segt med läsande men lite då och då slänger jag ett öga i Skattkammarön. En riktig sjörövarklassiker som är skriven av Robert Louis Stevenson och där vi får möta den lömska piraten Kapten Long John Silver.

Smakbiten är hämtad från sida 109 då besättningen från Hispaniola har tagit betäckning på ön där skatten ska finnas. Det har också precis begåtts ett myteri med Silver i spetsen.

Mycket riktigt, där stod två män alldeles utanför palissaden. En av dem viftade med ett vitt tygstycke, den andre var ingen mindre än Silver själv som stod helt lugnt bredvid.
Det var ännu väldigt tidigt och det var nog den kallaste morgon jag varit med om - kylan fick genom märg och ben. Himlen var molnfri och trädtopparna lyste ljusröda i morgonsolen. Men där Silver stod med sin kamrat låg allt fortfarande i skugga, och i knähöjd kring dem svepte en vit dimma som hade stigit upp ur träskmarken under morgonen. Kylan och dimman talade sitt tydliga språk om ön. Den var rent ut sagt en sumpig, feberframkallande, osund plats.
"Håll er inomhus, gubbar", sa kaptenen. "Tio mot ett att det här är en fälla."

7 kommentarer:

  1. Det där är en riktig klassiker som jag tyvärr aldrig har läst.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det har jag heller aldrig gjort tidigare men känner att det aldrig är för sent. Jag tycker mycket om den hittills.

      Radera
  2. Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.

    SvaraRadera
  3. Det här är rena rama nostalgin. Det är såå länge sedan jag läst den att nu blir jag sugen på en omläsning.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Första gången för mig och jag gillade den faktiskt väldigt mycket. Långt över vad jag förväntade mig.

      Radera