2015-07-27

Amulett: Stenväktaren och Stenväktarens förbannelse av Kazu Kibuishi



Emily och Navin har för några år sedan förlorat sin pappa i en hemsk bilolycka. Tillsammans med sin mamma flyttar de därför till en gammal släktings hus, ett hus som har stått övergivet länge. Men redan samma dag som de flyttar in så hittar Emily en konstig amulett som hon hänger runt sin hals. Och från den stunden börjar äventyret. Under natten hamnar de nämligen i en parallell värld där de blir jagade av konstiga monster och alver. Till sin hjälp har de den rosa kaninen Miskit.


Det här en en serie grafiska noveller som jag har sett lite var stans på booktube och som jag varit nyfiken på. Tecknad fantasy liksom - kan det bli bättre. Dessutom är författaren och illustratören samme man som har gjort de fantastiska omslagen till den amerikanska nyutgåvan av Harry Potter.
Serien är söt. Det känns faktiskt som rätt ord för den. Lite spännande är det också och en mängd roliga figurer och robotar får man möta i äventyret. 
Det här är böcker som gick vansinnigt snabbt att läsa ut, de är ju trots allt kanske inte riktade till en vuxen läsarkrets. Men trots det hade jag stor behållning av att läsa dem. Dessutom är illustrationerna väldigt fina.

Det finns fyra delar till på svenska och jag ska nog se om jag inte kan låna dem också inom en snar framtid. För som sagt, jag gillade dessa. Precis lagom att plocka upp ibland när man inte riktigt vet vad man vill läsa.

Bok 1: Stenväktaren får 3/5 i betyg av mig
Bok 2: Stenväktarens förbannelse får 3/5 i betyg av mig.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar