2015-07-02

Minirecensioner: Några klassiska barnböcker



Här bjuder jag er på ett hopkok av några klassiska barnböcker jag har läst på senare tid. Det är inte några fullgoda recensioner utan jag har valt att enbart nämna i punktforma vad jag tyckte om böckerna.

Mio, min Mio av Astrid Lingren
Mio, min Mio3 anledningar till att krypa upp i fåtöljen:
1. En fantasyhistoria som innehåller det mesta. Sagoprinsar, ondskefulla riddare och ett lyckligt slut. Astrid Lindgren har helt enkelt skrivit en fantastisk saga.
2. Jag måste få med att Mio helt klart måste vara det finaste namnet.
3. Språket Lindgren använder sig av är så fantastiskt i sin uppbyggnad. Hon använder sig i den här berättelsen en hel del av upprepningar för att förstärka och det gör det både kusligt och fantastiskt.
Mio, min Mio får 4/5 i betyg.



Matilda av Roald Dahl
Matilda3 anledningar till att krypa upp i fåtöljen:
1. Det här är en rolig bok helt klar. En obstinat och klok liten flicka som visar att även den svage är stark.
2. Hallå, Matilda älskar att läsa böcker - behöver jag säga något mer.
3. Roald Dahls språk är trollbindande. Från första meningen i boken ungefär är jag fast. Inte nog med att han leker med orden och trollar fram de mest underbara namn, men han lyckas förmedla massor av känslor i berättelsen samtidigt som han gör det på ett väldigt lekfullt sätt.
Matilda får 4+/5 i betyg



Rasmus på luffen av Astrid Lindgren
Rasmus på luffen3 anledningar till att krypa upp i fåtöljen:
1. Som jag älskar den här boken. Framför allt måste jag nog erkänna att det är sommarkänslan i den som jag gillar allra mest. Där finns hölass, där fin dagg och dimslöjor om morrnarna, där finns bad och där finns frihet. Det får mig att tro på att det kanske kan bli sommar någon gång och om inte annat så får jag känna sommaren genom boken.
2. Rasmus känsloliv beskriv så väl i boken. För trots att han ibland stöter på hemskheter på alla möjliga sätt så är han i alla fall helt klart ett barn med ett barns tankar och funderingar och framför allt fantasi. Hon den där författaren förstod sig definitivt på hur det var att vara barn.
3. Den är faktiskt riktigt spännande på sina ställen och jag sitter som på nålar. Sen får boken mig också att gråta hejdlöst. Så hela mitt känsloregister får arbeta i den här boken.
Rasmus på luffen får 5/5 i betyg av mig.

James och jättepersikan av Roald Dahl
James och jättepersikan3 anledningar till att krypa upp i fåtöljen:
1. Rim och ramson och små visor i böcker uppskattas av den här läsaren och det får jag gott om i den här boken. Sen kanske de saknar viss av den finurlighet som jag väntar mig men de finns där i alla fall.
2. Tanken på att bok i en jättestor persika är spännande. Det är ett riktigt äventyr James och insekterna får vara med om och jag är glad att jag fick följa med.
3. Jag gillar molnfigurerna som finns med i boken. Tanken på att det står små gubbar uppe på molnen och rullar stora bollar som de sen kastar ner som hagel är himla finurlig. Bevis på sådan fantasi är underbar.
James och jättepersikan får 3/5 i betyg av mig

Pinocchio av Carlo Collodi
Pinocchio3 anledningar till att krypa upp i fåtöljen:
1. Jag har läst den utgåva som är illustrerad av Robert Ingpen och jag måste säga att illustrationerna är fullkomligt makalöst vackra. Älsk, älsk, älsk på dem.
2. Historien är intressant kan man väl minst sagt säga. Synen på barn under slutet av 1800-talet är långt ifrån den syn vi har på barn idag. Då skulle man plugga, lyda och vara snäll. Absolut inte leka och föra oväsen för då blev man till en riktig åsna. Ur ett lärande syfte är därför boken väldigt intressant och saker att diskutera kring i boken är många.
3. Det är verkligen en äventyrshistoria och att en marionett kan råka ut för så mycket på så kort tid är väldigt fascinerande. Det händer definitivt saker hela tiden.
Pinocchio får 3+/5 i betyg av mig.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar