2015-07-30

Tag: Har du läst?

Basically.

Jag har precis blivit taggad av Liza på i regnet att göra denna taggen och tänkte faktiskt passa på med en gång. Det är alltid roligt med taggar.... Tack så mycket Liza...!

Har du läst...

...en bok med snö på omslaget?
Ja, Blod på snö av Jo Nesbö är nog den senaste. Dock tyckte jag inte jättemycket om den.

...en bok som handlar om krig?
Det har jag absolut gjort och många fantastiska sådana. En riktig höjdare är ju helt klart Jag heter inte Miriam av Majgull Axelsson.

...en bok som är skriven av en finsk författare?
Muminpappans memoarer är min absoluta favorit av Tove Jansson. Så fantastiskt bra.

...en bok som är över 800 sidor?
Harry Potter och Fenixorden uppnår nästan 1000 sidor på svenska. Men det gör ingenting för den är så bra. och så spännande. Jag har ingenting emot tjockisar för det mesta. Det tar bara lite tid att börja läsa dem.

..en bok som har ett spöke som huvudkaraktär/har en stor roll?
Brukar inte läsa spökhistorier, men jag har faktiskt läst Spöket Laban. Gillas det???

...en bok där någon av huvudkaraktärerna äger en affär?
Livet enligt Fikry av Gabrielle Zevin handlar om en man som äger en bokaffär... bästa typen av affär helt klart.

...en bok där någon av huvudkaraktärerna är fruktansvärt rik?
Fifty shades of grey kan ju nämnas här. Mr Grey är ju minst sagt rik.

...en bok som handlar mycket om djur.
Jag gillar djur i vanliga fall men kan inte komma på att jag har läst någon som handlar mycket om dem. Om vi då inte räknar drakar till djur för då kan till exempel Eragon av Christopher Paolini nämnas.

...en bok var titel innehåller ordet EN?
En enda natt av Simona Ahrnstedt.

...en bok som utspelar sig på hösten?
Nattfåk av Johan Therorin utspelar sig på hösten på Öland.

...en bok som knappt innehåller några glad inslag?
Skuggan av ett år av Hannah Richell är väldigt mörk och väldigt dyster. Det kan väl hända att det finns ett och annat glatt inslag men det är mest dysterhet.

...en bok som handlar om bröllop?
Married by Christmas av Scarlett Bailey handlar definitivt om bröllop. En bra och underhållande chick-lit.

...en bok som handlar om häxor?
Hallå, Harry Potter, vilken av dem ni vill. De är ganska så viktiga för handlingen om man säger så...

...en bok som utspelar sig på en ö?
En förtrollad ö av Nora Roberts utspelar sig, precis som titeln antyder på en ö. En ganska så mysig sådan.

...en bok som har en karaktär som du kan känna igen dig i?
Och så levde de lyckliga av Lucy Dillon. Karaktären Anna har jag ganska så stor igenkänning med. Passande, eller hur?

...en bok som utspelar sig i rymden?
Jag läser inte direkt sci-fi böcker, men Cinder av Marissa Meyer har jag läst. Den utspelar sig kanske i direkt i rymden, men det finns rymdelement med och det är det närmaste jag kan komma.

...en bok som i titeln innehåller något av de fyra elementen? (eld, vatten, luft, jord)
Luftslottet som sprängdes av Stieg Larsson. Halvt fuskt, men det måste räknas. Om jag kommer att läsa den nya delen här vet jag inte. Är inte jättesugen som det ser ut nu i alla fall.

Det var sista frågan och nu är det dags att tagga. Jag taggar Boklysten, Mest Lenas godsaker & Johannas deckarhörna.



8 kommentarer:

  1. Roligt att du gjorde den ! och att du så snabbt hittade en bok på varje påstående :D

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den var rolig att göra. En del punkter krävde dock lite eftertanke.

      Radera
  2. Tack för taggen. Här finns mina svar http://boklysten.blogspot.se/2015/07/tag-har-du-last.html

    SvaraRadera
  3. Kul att du ville göra min tag :D Married by Christmas har jag tänkt inkludera i årets julläsning...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Så den kommer från dig ursprungligen taggen. Kul :) Jag tycker absolut att du ska läsa Married by Christmas till jul. Jag tyckte mycket om den och ska nog försöka få tag på någon mer av författaren att läsa.

      Radera
  4. Tack för taggen. Nu har jag svarat på frågorna: http://lenasgodsaker.blogspot.se/2015/07/tag-har-du-last.html

    SvaraRadera