2015-07-19

Projekt Rosie av Graeme Simsion



Don Tillman har kommit fram till att han behöver en hustru för att någon gång i framtiden möjligen kunna fortplanta sig. Men Don inser själv att han inte har de sociala kunskaper som krävs för att kunna hitta en kvinna. Och eftersom han är väldigt mycket lagd åt det vetenskapliga hållet inser han att bästa sättet helt enkelt måste vara att sätta ihop en enkät för kvinnor att svara på. På det sättet får han en empirisk utgångspunkt och måste hitta den perfekta kvinnan. Men så kommer Rosie in i bilden och Don måste börja koncentrera sig på andra saker. Att Rosie inte är den perfekta kvinnan - det är ju solklart, men han måste i alla fall kunna hjälpa henne.


Projekt Rosie

Det är en underbar bok den här. Jag älskar när författare på något sätt lyckas göra olika former av diagnoser lite mer lättförståliga. För att Don Tillman har diagnosen Aspbergers är det ingen tvekan om och det hintas lite med jämna mellanrum. Men det här hade lätt kunnat bli en bok som driver med människor som inte riktigt kan rätta sig efter de sociala regler som finns i vårt samhälle, men istället tycker jag att han just ger läsaren en förtåelse. Boken är skriven med en sådan värme så jag blir glad i hela kroppen.
Sen finns där ju humor - för det kan inte annat än bli tokigt när en man skriver en enkät om hur drömkvinnan ska se ut. Extra roligt blir det när han utan att skämmas för på tal sexuella preferenser och könssjukdomar. Ja ni fattar själva hur tokigt det blir då.
Detta är absolut en underbar bok och nu längtar jag tills hösten då del två kommer.

3 anledningar till varför Projekt Rosie är värd att krypa upp i fåtöljen med:

1. Värmen i boken är nog absolut det bästa. Allt är skrivet med sådan känsla och den känslan skriker åt mig rätt ifrån boksidorna. Där finns skratt och gråt, ensamhet och känslan av att helt plötsligt ha en vän.

2. Förrutom Don så kan man ju inte låta bli att älska Rosie. Hon är som sagt allt som inte den rätta kvinnan är. För det första, hon röker, kan ni tänka er så hemskt :) Men hon köper Dons olikheter och visar honom att det är inte alltid svart och vitt.

3. Det finns en scen då Don som egentligen är forskare får vara bartender och serveringspersonal. Den gillade jag väldigt, väldigt mycket så jag var tvungen att nämna den här.

Projekt Rosie får 5/5 i betyg av mig.

Fortsättningen heter Rosie effekten och kommer ut i oktober.

Rosieeffekten (inbunden)

Boken finns att köpa hos Adlibris & Bokus & Cdon.

10 kommentarer:

  1. Hade spanat på den här, nu måste jag ju läsa den :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det tycker jag absolut att du ska göra. En helmysig och underbar bok.

      Radera
  2. Den är helt underbar och jag ser så fram emot Rosie-effekten!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det gör jag med jättemycket. Ska bli roligt att få träffa Don igen.

      Radera
  3. Blev nyfiken på denna när du bjöd oss på en smakbit för några veckor sedan. Jag gillar verkligen böcker om ovanliga människor. Nu måste jag kolla upp denna :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det tycker jag att du ska göra. Den är riktigt, riktigt bra.

      Radera
  4. Jag tyckte också väldigt bra om den boken, tyckte det var lite Big Bang Theory-Sheldon över Don.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ganska mycket Sheldon tyckte jag och det kan vara en av anledningarna till jag är så vansinnigt förtjust i honom.

      Radera