2015-07-24

Jorden runt på åttio dagar av Jules Verne



Phileas Fogg är en gentleman som inte gör mycket väsen av sig. Varje dag går han till sin klubb där han äter, läser tidigningen och spelar något parti whist. Men en dag kommer han in i en diskussion om hur snabbt det skulle gå att resa runt jorden och det slutar med att han ingår ett vad om 20 00 pund där han hävdar att han kan resa runt jorden på åttio dagar. Redan samma dag ger han och hans betjänt Passepartout ut på den långa resan.

Jorden runt på 80 dagar (inbunden)

Jag tror att alla har hört talas om den här boken, och förmodligen har många sett någon av de många filmatiseringar som har gjorts. Så också jag så jag visste ju storyn när jag gav mig in på att läsa boken. Men skillnaden mellan boken och filmatiseringen med Jackie Chan och Steve Coogan är milsvid. Det gör dock ingenting för jag tycker om båda lika mycket ändå.
Detta är nämligen en riktigt trevlig bekantskap. Jag älskar berättelsen om det långa äventyret, jag älskar mr Fogg som definitivt är en väldigt speciell person. Boken är dråplig på något sätt och det gillar jag. Där finns en underfundighet som jag gillar.
Sen måste jag ju säga att ju fler av B Wahlströms barnboksklassiker jag läser ju mer förälskad blir jag. Illustrationerna som Robert Ingpen gör i boken förhöjer helt klart läsningen igen och igen och igen. Nu måste jag bara börja samla på mig de här böckerna för det duger helt enkelt inte längre att bara låna dem på biblioteket.

3 anledningar till varför Jorden runt på åttio dagar är värd att krypa upp i fåtöljen med:

1. Trots att man borde ha en känsla av stress genom hela boken (de ska trots allt resa jorden runt på väldigt kort tid) så är tempot väldigt makligt och lugnt. Fogg är inte den som stressar upp sig i onödan utan han tar allting med jämnmod. Alla faror och strapatser de stöter på möter han med en känsla av att det ordnar sig.

2. Jag gillar andan av en värld i förändring. Det är nya uppfinningar och det är nya tankar om världen och det gillar jag. Samtidigt lyser den gamla världen också igenom kanske framför allt när vi befinner oss i Indien.

3. Illustrationerna. Jag bara måste ha med dem här.

Jorden runt på åttio dagar får 3+/5 i betyg av mig.

Boken finns att köpa hos Adlibris & Bokus & Cdon.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar