2015-07-13

Tre koppar choklad av Care Santos



En chokladkanna, som sakta men säkert tappar sina delar, men som är av stor betydelse för många. Vi får följa kannan genom historien, i tre generationer, modern tid, slutet av 1700-talet och början av 1700-talet. 
Nutid - en komplicerad kärleksrelation mellan tre människor
Sent 1700-tal - klasskillnader och opera
Tidigt 1700-tal - nyttan av choklad och kanske lite revolution


Som ni kanske märker har jag väldigt svårt att beskriva vad den här boken handlar och det har dels att göra med att jag upplever det som en väldigt komplicerad historia som saknar direkt handling. Boken är uppdelad i tre delar (alla lika stora) och det är totalt olika berättelser som bara har den gemensamma nämnaren - chokladkannan. Och det hade väl för all del kunnat bli bra och ibland skiner det igenom lite, men sen tycker jag mest att det är substanslöst.
Den första delen är den jag gillar minst. Ärligt talat så begriper jag inte mycket. Det är mest en inre dialog och massa tillbaka blickar i Saras liv - hur hon valde Max medans det var Oriol hon ville ha. Nej det här var inte alls bra tyvärr. Jag tyckte bara väldigt illa om Sara och läsningen gav mig ingenting. Dessutom slutade det väldigt abrupt.
Del två är för all del betydligt bättre. Här får vi följa tjänsteflickan Aurora. Här handlar det mer om samhället och hur det påverkade människorna. Vi befinner oss stora delar av historien på Barcelonas operahus och det är helt okej för mig. Men ska jag vara ärlig så även om det är betydligt bättre så är det tyvärr inte speciellt minnesvärt.
Sista delen är helt okej. Här handlar det om ett sändebud från franska hovet som har gett sig av till Barcelona för att försöka ta reda på hemligheten med deras fantastiska chokladtillverkning. Det är samtidigt i tid med den amerikanska frhetskriget och i bakgrunden av berättelsen så finns de franska sympatisörer för amerikanernas sak. Men viktigt för historien är helt klart sändebudets kärlek och så givetvis chokladen.
Även om det här är en ganska så dyster recension (för jag gillade inte boken väldans mycket) så finns det absolut saker som gör den lite extra intressant. Jag gillar det faktum att varje del av boken är skriven på olika sätt. Det är du form och jag form och brevform om jag inte kommer helt fel ihåg det. Oavsett så tycker jag det är skickligt gjort och det hjälper definitivt till att särskilja delarna och det ger dem deras egna personliga prägel. Och så gillar jag som sagt också tanken om att följa ett föremål genom tiden. Jag gillade också att författaren gick från nutid till dåtid. Det gjorde ju det hela lite annorlunda.

3 anledningar till varför Tre koppar choklad är värd att krypa upp i fåtöljen med:

1. Hallå - det handlar om choklad. Jag är inget jättefan av choklad men jag önskar och inbillar mig att jag är det och jag kan ju inte låta bli att bli extremt sugen. En kopp varm choklad bredvid sig hade ju inte gjort något om det inte varit så att jag läste boken när det var plus 30 grader utomhus.

2. De olika berättarsätten är absolut ett stort plus till berättelsen.

3. Tanken på att få följa ett antikt föremål genom historien. Eftersom jag själv är väldigt intresserad av antika föremål så är ju tanken väldigt lockande. Jag hade själv velat veta vad föremålen har fått se och vara med om.

Tre koppar choklad får 2+/5 i betyg av mig.

Tack Albert Bonnier för recensionsexemplaret.

Boken finns att köpa hos Adlibris & Bokus & Cdon.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar