2015-07-03

Enklav av Ann Aguirre



Spadertvå har levt hela sitt liv i en enklav i underjorden. Förutsättningarna är överlevnad och väldigt få av invånarna blir äldre än 25 år. Det är en tuff miljö, men Spadertvå har alltid vetat att hon ska bli jägare. En jägares uppgift är att skaffa mat och att skydda enklaven från de människolikande monster som härjar i underjorden.
Under sitt första uppdrag får Spadertvå Tålig som partner. Till en början går det ganska trögt med partnerskapet men sakta men säkert lär de sig att lita på varandra. Och när de märker att allt inte står helt rätt till så måste de stå enade.


Enklav

Jaha, vad ska jag tycka och tänka om den här boken. Jag fick den som recensionsexemplar utan att ha frågat om den och eftersom jag hört någonstans att den skulle innehålla zombier så var jag väldigt tveksam om jag skulle läsa den eller inte. Men jag läste den och jag är väl kanske glad att jag gjorde det. Boken har absolut sina stunder då jag tycker att det är intressant och spännande läsning. Men så kommer det stunder då jag inte alls är helt övertygad.
För en gångs skull gillar jag den dystopiska miljö som boken utspelar sig i. Vi befinner oss i tunnelbanesystemet i New York och hela storyn känns faktiskt ganska så troligt. Sen kommer vi till de människoliknande monster som är som zombies och de tycker jag inte alls om, de blir jag mest bara äcklad av. Jag gillar inte monster av det slaget, slemmigt och äckligt och vassa tänder. Nej, tack!
Fast egentligen är det inte mitt största bekymmer i boken. Tyvärr måste jag säga att det finns ett triangeldrama med och jag tycker inte om tringelsdraman. Framför allt som när det i det här fallet känns tillgjort och tråkigt och absolut helt ologiskt. Boken hade varit mycket bättre utan den detaljen. Faktiskt så drog det ner mitt betyg på boken ganska så mycket.
Trots mina små tveksamheter så är det faktiskt en ganska så bra bok. Det är fart och kärlek och spänning. Precis som det ska vara i en typisk ungdombok. Inga överraskningar men i alla fall underhållning.

3 anledningar till varför Enklav är värd att krypa upp i fåtöljen med:

1. Det faktum att det faktiskt är en helt okej dystopisk värld säger en hel del, med tanke på att jag faktiskt brukar ha ganska så svårt med dessa.

2. Jag gillar Tålig och gjorde det från början. Blanda inte in fler utan låt mig läsa om Tålig.

3. Det är en snabbläst bok och det gillar jag. Detta beror till stor del på att det faktiskt händer så mycket hela tiden. Varje kapitel drar mig vidare in i nästa. Sen är det också en väldigt kort bok och det gjorde det hela bättre tycker jag.

Enklav får 3/5 i betyg av mig.

Tack Modernista för recensionsexemplaret.

Detta är bok nummer ett i Rzorland-triologin. Del två släpps under hösten.

Boken finns att köpa hos Adlibris & Bokus & Cdon.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar