2015-07-12

En smakebit på søndag: Mysteriet på Blå tåget


Igår blev det som jag nämnt inte massor läst, men jag glömde uppenbarligen också att skriva vissa blogginlägg om till exempel #Chicklitt. Jag får väl ta igen det senare idag. Så många inlägg kan ni räkna med idag och i morgon måste jag försöka skriva lite recensioner. Men idag ska jag börja med att ge er en smakbit ur Mysteriet på Blå tåget av Agatha Christie som jag kommer läsa i nu på förmiddagen. Vad jag ska läsa efter den vet jag inte riktigt.

Smakbiten är tagen från sidag 62 då Katherine sitter och konverserar en liten  man med en styvt vaxad mustasch. De samtalar om polisromaner och om att söka spänning.

Han lutade sig fram.
"Skulle ni vilja att de gjorde det?"
Frågan överraskade henne och hon drog häftigt efter andan. 
"Det kanske bara är jag som inbillar mig", sa den lille mannen, medan han vant torkade av en gaffel, "men jag tror att ni har en längtan efter att få vara med om intressanta händelser. Eh bien, mademoiselle, under hela mitt liv har jag lagt märke till en sak -  allt vad man vill det får man. Vem vet?" Han gjorde en lustig grimas. "Ni kanske får mer än ni väntat er."
"Är det en profetia" frågade Katherine leende och reste sig från bordet. 
Den lille mannen skakade på huvudet.

22 kommentarer:

  1. Ja, vem kan den lille mannen vara ;-) Tack för smakbiten.

    SvaraRadera
  2. Tror mig kunna gissa vem den lille mannen med mustaschen är. Trots att detta är ännu en av Christies böcker som jag verkar ha missat :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Personligen tyckte jag det var ganska konstigt att han inte dök upp förrän så här sent i boken.

      Radera
  3. Agatha Christies böcker brukar alltid vara läsvärda.

    SvaraRadera
    Svar
    1. O ja. Jag vet inte hur många jag har läst i år men det är alltid skönt att läsa något av henne lite då och då.

      Radera
  4. Man blir verkligen sugen på att läsa mer av Christie när hennes böcker ges ut igen :) Tack för smakebiten!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja visst blir man. Nu längtar jag tills september då Bookmark ger ut tre nya till.

      Radera
  5. Jag håller på med Döden på Nilen och
    får nog säga att hennes böcker är klart läsvärda :)
    Tack för smakbiten!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja det är verkligen läsvärda. Jag gillar han den där lille mannen med mustaschen mycket.

      Radera
  6. också en författare att läsa om! tack för smakebiten!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja visst är det det. Tur att det finns många böcker dessutom.

      Radera
  7. Jag blir sugen på att plöja igenom alla Christies böcker igen. Tack för smakbiten!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är det jag sakta men säkert gör men jag läser dem för första gången. Sen kommer jag nog att läsa om några av de där favoriterna.

      Radera
  8. Svårt att läsa Poirots repliker utan att höra David Suchets röst ;)
    Tack för smakbiten!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha - så kan det vara, Jag har dock inte tittat så mycket på Poirot utan när jag var lite yngre ville jag bara se på miss Marple.

      Radera
  9. Måste verkligen ta tag att läsa Agatha Cristie. Tack för smakbiten :)

    SvaraRadera
  10. Mysigt med Agatha Christie. Tack för smakbiten! :)

    SvaraRadera