2015-07-05

En smakebit på søndag: Tre koppar choklad


Underbara söndagsmorgon. Idag är den riktigt ljuvlig, men det kan ju absolut ha något att göra med att jag i morgon inte behöver stiga upp.
Idag blir det läsa för hela slanten, kanske ett bad någon gång idag också vad det lider. Min cykel är äntligen lagad så nu kan jag ta mig vart jag vill. Underbart!

En smakbit ska jag givetvis också bjuda på så här på morgonen och denna veckan blir det ur boken med det charmiga namnet Tre koppar choklad av Care Santos.

Boken handlar om en chokladkanna och de livsöden som har vävts runt kannan. I alla fall är det så jag har förstått det hela. Smakbiten är från sida 44 i e-boken.

Ett av de sista stoppen var i ett hörn av Canudagatan. Den här gången satt Sara och väntade på en avsats medan Oriol följde med den fyllsjuke in bakom några blomlådor för att hjälpa honom. De tog lång tid på sig. Så lång tid att Sara fick möjlighet att undersöka platsen hon hade hamnat på av en slump: avsatsen visade sig tillhöra ett skyltfönster till en butik, butiken var en antikvitetshandel, ljuset där inne var tänt och dörren stod halvöppen. Eftersom väntan får en att bli rastlös och eftersom hon aldrig hade kunnat sitta stilla längre än två minuter, borstade hon av klänningen och sköt försiktigt upp dörren för att fråga: ”Får man komma in?"

Fler smakbitar kan som vanligt hittas hos Flukten fra virkeligheten.

36 kommentarer:

  1. Det var verkligen en charmig titel!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det var helt klart titeln som lockade mig att läsa boken.

      Radera
  2. Barcelona? Det ska jag komma ihåg om utifall att jag någonsin kommer dit :) Tack för smakbiten!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är alltid trevligt att läsa om nya städer och Barcelona är absolut en stad jag inte läst så mycket om tidigare.

      Radera
  3. Så kul att låta berättelsen utgå från en kanna! Tack för smakbiten!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det är lite annorlunda upplägg, men kan absolut bli bra.

      Radera
  4. Har en annan bok av Care Santos väntandes i bokhyllan. Tack för smakbiten!

    SvaraRadera
    Svar
    1. För mig är författaren en helt ny bekantskap. Hade inte hört talas om henne innan..

      Radera
  5. Nämen va rackarn får nog köpa boken, jag gillar verkligen titeln och omslaget.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är illa att man alltid hittar böcker som man behöver köpa alla dessa söndagar. :) Ha en trevlig dag!

      Radera
  6. Låter som en bok att lägga till i att-vilja-läsa-listan ... det är väldigt vad lång den börjar bli!
    Tack för smakbiten!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja det är konstigt att de där vill läsa listorna bara växer. Man hinner liksom aldrig med att beta av dem.

      Radera
  7. Tack för smakbit! Den här är jag nyfiken på. :)

    SvaraRadera
  8. Är nyfiken på den här. Trevlig söndag!

    SvaraRadera
  9. Tack för smakbiten!
    Den boken var bra tyckte jag :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har inte riktigt bestämt mig för om jag tycker om den än eller inte. Men nu har jag bara en tredje del kvar så jag ska försöka läsa ut den idag och sen bestämma mig.

      Radera
  10. Tack för smakbiten! Den här blir jag nyfiken på. :)

    SvaraRadera
  11. Denna bok verkar trevlig. Tack för smakbiten.

    SvaraRadera
  12. Tack för smakbiten. Det var ju en originell "huvudperson" :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, hela boken är onekligen originell.

      Radera
  13. verkar vara en trevlig bok! tack för smakebiten!

    SvaraRadera
  14. Tre koppar choklad verkar väldigt lockande! Den måste nog jag ta och kolla upp. Tack för smakebiten!

    SvaraRadera
  15. Jag blir nyfiken på den här. Tack för smakbiten. Ha en bra söndagskväll!

    SvaraRadera
  16. Vilken underbar titel och omslag :) tack för smakbiten.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag kan inte annat än hålla med. Det var helt klart dessa två i kombination som lockade mig till att läsa boken.

      Radera
  17. Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.

    SvaraRadera