2016-10-02

En smakebit på søndag: The Mad Ship



Idag har det blivit dags att bjuda på en smakbit ur det man läser för tillfället. Just nu känns det i och för sig mest som om jag bara kollar lite i böcker för jag kommer ingenstans i min läsning. Suget saknas lite men jag hoppas verkligen att det återkommer snarast möjligt. 100 sidor in har jag i alla fall kommit i The Mad Ship (bara 800 kvar) och jag gillar absolut det jag läser. Smakbiten jag tänker bjuda på kommer från sida 84 där det magiska skeppet Vivacia för ett slags undermedvetet samtal med sin kapten som precis fått sitt ben amputerat.

Bildresultat för the mad shipShe opened herself to Kennit, shared this insight with him. Life went on. The loss of a leg was not an ending, only a course adjustment. while life pulsed in a man's heart, all possibilities existed. Kennit did not need to fear. He could relax. It was going to be all right. He should rest now. Just rest. She felt the warmth of his expanding gratitude. The tensed muscles of his face and his back eased. Kennit took a deep breath and let it out slowly.

Fler smakbitar av en mängd olika böcker hittar ni som vanligt hos Mari på bloggen Flukten fra virkeligheten.

19 kommentarer:

  1. Oj det var en tjockis ;)Hoppas du får tillbaka lässuget snart, kanske med denna? Känner igen författarnamnet men har inte läst något. Tack för smakbiten!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det måste vara årets tjockaste bok för mig i år. Och den lär ta sin tid. Men det är okej när jag vet att det är en författare jag gillar.

      Radera
  2. Robin Hobb känner jag igen, men jag har inte läst något av henne.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag gillar det jag läst av henne tidigare väldigt mycket. Hon är en sådan där författare som alla mina manliga kompisar som enbart läser fantasy pratar så mycket om. De älskar henne.

      Radera
  3. känner väl till författaren men har inte läst något. tack för smakebiten!

    SvaraRadera
  4. Kanske inte min genre, men vilken intressant idé med ett magiskt skepp som kommunicerar med sin kapten.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det här är så mycket fantasy det bara kan bli och gillar man inte det så är det kanske inte en 900 sidors bok inom genren man väljer. Men som sagt, idén med ett skepp som har en förbindelse med sin kapten är väldigt tilltalande.

      Radera
  5. Det var en riktig tegelsten! Tack för smakbiten :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja verkligen. Den är enorm och det skrämmer lite grann, även om jag har en känsla av att jag kommer att älska den.

      Radera
  6. Gillar verkligen Hobbs böcker - men tålamod krävs :)
    Tack för smakbiten!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tålamod krävs definitivt. Mycket tålamod. Tur att man ibland kan bryta av med lite annat.

      Radera
  7. Har läst en serie av Robin Hobb och det var en av mina bästa fantasyupplevelser. Kommer definitivt att läsa mer. Tack för smakbiten.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har också gillat det jag läst av Hobb tidigare. En fantastisk fantasyförfattare.

      Radera
  8. Tack för smakbiten! Ny bok för mig.

    SvaraRadera
  9. Jag borde väl egentligen läsa något av Robin Hobb, men hittills har det inte hänt.

    SvaraRadera