2016-10-31

Döden den bitterbleka av Anne-Marie Schjetlein



Det är nu ett år sedan Andreas fru dog. Vardagen är inte lätt när man helt plötsligt har ensamt ansvar för två pojkar som ska växa upp utan en mamma. Samtidigt så ska karriären på sjukhuset fortsätta. Det är tur för Andreas att han har sin snälla granne Stina som hjälper han så mycket hon kan.
Samtidigt finns rädslan kvar, rädslan för vad Petra skulle kunna få för sig att göra mot hans söner. Så därför fortsätter Andreas att hålla tyst för polisen och samhället om vad som verkligen hände. 
Men så börjar det försvinna småpojkar från samhället. Pojkar som sen kommer in till Andreas på akuten och misstankarna om en pedofil växer sig starka.

Döden den bitterbleka

Jag fick frågan av författaren om jag ville läsa den här boken och utan att egentligen läsa på om den så svarade jag ja. Det enda jag visste var egentligen att det skulle vara en psykologisk thriller i sjukhusmiljö och samtidigt hade jag läst ganska så positivt om den. Det jag hade missat var att det skulle vara en fristående fortsättning på hennes första bok Döden kvittar det lika. Jag började ändå läsa för den skulle ju vara fristående.
Nu tycker jag tyvärr inte att den var sådär värst fristående utan hela tiden får man inblickar i vad som utspelat sig i den första boken utan att egentligen få så mycket så man helt förstod vad det handlade om. Det drar tyvärr ner ganska så mycket på min läsupplevelse av boken vilket är synd för annars hade jag förmodligen tyckt ganska så bra om den.
Det är också en ganska så kort bok med bara 300 sidor. De första 100 sidorna skulle jag vilja säga var ganska så onödiga för det hände egentligen ingenting alls mer än att vi fick bekanta oss lite med Andreas och med Stina. Efter de första 100 blev det sen betydligt mer fart och det är först då jag kommer in i historien. Och då blir det verkligen massor av fart och de sista 200 sidorna läser jag ut på en kväll.
Det positiva med boken är ändå karaktärerna tycker jag. Som läsare lär jag verkligen känna karaktärerna och det ganska så djupt. Framför allt kanske Stina och Andreas då men även en hel del andra karaktärer som Petra. Petra är det återkommande otäcka hotet som finns där lite i bakgrunden konstant.
Jag nöjer mig där tror jag. Det är en läsvärd historia och jag tror att om du har läst första delen så kommer du har betydligt mycket mer ut av den här boken än vad jag tyvärr hade. Sen måste det komma en fortsättning för slutet gav mer att önska.

Tack författaren och Bokfabriken för recensionsexemplaret.

Döden den bitterbleka får 2+/5 i betyg av mig.

Boken finns att köpa hos Adlibris, Bokus och Cdon.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar