2016-10-27

November månads bokutgivning

Det börjar bli dags att kolla lite på vad det kommer ut för böcker i november. Nu börjar det lugna ner sig lite med utgivningen men fortfarande finns det en del böcker som jag absolut är nyfiken på. Här kommer de...

Atlantis Bokförlag:


Klicka för större bild - Maigret på semesterKlicka för större bild - Maigret på nattklubbKlicka för större bild - Min vän Maigret

Dessa tre böcker om Maigret av Georges Simenon är nyöversättningar av någon gammal klassisk deckarserie. Jag lockas helt klart av omslagen som är så där underbart klassiska. Egentligen kan jag bara skylla på omslagen för i övrigt vet jag typ ingenting. Men visst får man vara lite ytlig ibland.


Beskrvning från förlaget:
Georges Simenons älskade och vid det här laget klassiska kommissarie Maigret-böcker har varit svåra att få tag på men från och med i höst kommer tre titlar per säsong att ges ut av Atlantis. De första tre, Maigret på semesterMaigret på nattklubb ochMin vän Maigret, räknas av många till de bästa och är alla i Gunnel Vallquists stilrena översättning.
Det är ett av de sällsynta tillfällen då Maigret har förmåtts att koppla av från tjänsten. Allt ser ut att arta sig på bästa sätt för honom, den lilla bretagnska kuststad där han vistas är ett paradis och musslorna är delikata. Men redan andra dagen läggs madame Maigret in på sjukhus i en hastigt påkommen blindtarmsinflammation. Under följande dagar försöker Maigret fördriva tiden med sjukhusbesök, långa ensliga promenader och ymnigt förtärande av traktens förrädiska vin. En lapp, som smugglats hemligt till honom på sjukhuset och som meddelar att en ung flicka där är hotad till livet, får honom emellertid att lystra. När flickan strax därefter dör under egendomliga omständigheter får Maigret ett tacksamt tillfälle att gripa sig an en mordhistoria, som visar sig vara ett av de mest svårlösta problem han ställts inför under sin långa tjänst. 

Albert Bonniers förlag

Advokaten

John Grisham är en sådan där författare som jag läste massor av när jag var yngre. Han var faktiskt till och med en av de första vuxenförfattarna jag över huvud taget läste. Så mina ögon öppnas alltid lite extra när jag ser att han kommer med en ny bok och sen blir det tyvärr sällan mer av det. 

Beskrivning från förlaget:
Sebastian Rudd är ingen vanlig advokat. Han är en enstöring som driver firman från baksätet på sin skottsäkra van – komplett utrustad med vapen, läderstolar och en bar. Chauffören agerar även hans livvakt, notarie och caddie. Rudd är en arbetsnarkoman med sömnsvårigheter som en gång i månaden tar en drink med sin exfru för att diskutera vårdnaden om deras sjuårige son. 

Han tar sig an klienter som andra advokater inte skulle ta i med tång – däribland en ökänd brottsling som sitter i dödscell och en missbrukare som sägs vara medlem i en satanistisk sekt och anklagas för mordet på två små flickor. Sin hårda framtoning till trots är Rudd driven av rättvisa, även om han har sin egen, inte helt moraliska, uppfattning om hur den skipas. 

När Rudd, som på fritiden agerar manager åt en kampsportare, tar med sonen på en matchkväll brakar helvetet lös. Plötsligt befinner sig Rudd i en farlig katt-och-råtta-lek som fullkomligt bakbinder honom.

Bokfabriken

De bortglömda (inbunden)

Baldacci är och förblir min favoritförfattare när det kommer till snabba amerikanska thrillers. Lättläst, spännande och underhållande. Just den här serien om John Puller verkar jag också vara i fas med vilket inte alltid händer. Första boken heter Dagen noll och står läst i bokhyllan. 

Beskrivning från Bokus:
Krigshjälten John Puller är den skickligaste utredaren i den amerikanska arméns kriminalpolis, och alla förlitar sig på att han ska lösa de svåraste fallen som nationen ställs inför. Nu får Puller ett nytt fall - och det är personligt. 

Pullers faster hittas död i turiststaden Paradise i Florida. Den lokala polisen förklarar hennes död som en tragisk olycka, men precis innan hon dog skickade hon ett brev till Pullers far. I brevet berättar hon att skenet bedrar, och att ett mörker döljer sig under Paradise vackra yta. Puller blir alltmer övertygad om att hennes död inte var en olycka. Han misstänker att stadens palmer och kritvita sandstränder döljer en konspiration så chockerande att vissa är beredda att gå hur långt som helst för att hålla sanningen undangömd.

Printz Publishing


En julbok,,, Jag vill läsa.... Helt ärligt vill jag läsa massor av böcker på temat och när det nu kommer en ut en på svenska så kan jag inte låta bli att sukta lite. 

Beskrivning från förlaget:
Det har gått sexton år sedan Asta lämnade Irland med ett krossat hjärta och ett barn i magen. Tillsammans med dottern Kitty trivs hon bra med livet i London men när hennes chef, den snygga tidningsmogulen Conan, vill att hon undersöker en gråtande madonnastaty i sin gamla hemby tvingas hon tillbaka till sin hemby Tobercree.
Det som skulle bli en snabbvisit blir plötsligt något helt annat när en vinterstorm sveper in över Irland. Och samtidigt som Asta måste lösa mysteriet med madonnan och återknyta kontakten med sin excentriska familj, dyker den mystiske Jake upp. Att något klickar mellan dem är uppenbart, men går det verkligen att tina upp ett hjärta som varit fruset i så många år?

Berghs förlag:


Tredje och kanske sista delen i Sagan om Turid. Den här boken vill jag väldigt, väldigt, väldigt gärna läsa. Jag måste ju se hur det ska gå för Turid på sin resa. Så spännande. Jag gillar också att böckerna har kommit ut relativt tätt vilket gör att jag inte glömmer en massa mellan varven vilket annars är ett ganska så vanligt fenomen för mig.

Beskrivning från förlaget:
Turids resa går över irernas rike. Mot bergen skulle hon, det sa Holme. Men var ligger bergen? Tillsammans med Frode och Unna färdas Turid till Dyflin, irernas stora handelsby. Där möter hon de nordmän som slagit sig ner på den gröna ön. Hon får också uppleva irernas gudinnor. En av dem är mild, men en annan krigisk, långt från något Turid tidigare mött. Är det här, i irernas rike, som hennes resa ska avslutas?


En till Rainbow Rowell bok och dessutom en som har fått väldigt bra kritik på booktube. Jag vill absolut läsa denna bok som är fanfiction på fanfiction typ. Det är i alla fall romanen som Cath i Fangirl skriver på som fanfiction. Kul inriktning på en bok.

Beskrivning från förlaget:
Sinom Snow, "den utvalde", ska rädda hela magikervärlden från en magislukande varelse. Han känner sig dock allt annat än utvald när han undviks av sin mentor och dumpas av sin flickvän. Samtidigt upptar ärkefienden och rumskamraten, vampyren Baz, allt större del av hans tankar och tid.

Bookmark förlag

Wild_Fangad_3D

Jag läste första delen i den här serien - Utvald - på typ några timmar. Det var en riktig slukarbok och därför är jag ju mer än lovligt nyfiken på del två. Inte varje dag jag suktar efter en romance bok men den här är en av dem jag vill läsa.

Beskrivning från förlaget:
ERICAS nätbutik har gjort succé och hon har fått skinn på näsan i den glamorösa affärsvärlden.
Samtidigt har hon öppnat sitt hjärta för Blake och bestämt sig för att inte låta någonting komma mellan dem – även om det innebär att ge honom mer kontroll i sovrummet.
Men när demoner från Ericas förflutna kommer i kapp och hotar såväl deras liv som kärlek fattar hon ett beslut som kan komma att förändra allt.
Vem kan man egentligen lita på i en värld där alla vill lyckas, till vilket pris som helst?

4 kommentarer:

  1. Ännu mera nytt! Jag hinner inte med ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nä, inte jag heller. Men det känns i alla fall som om det är lite mindre än förra månaden, men det kan ju vara inbillning.

      Radera
  2. Den där julboken missade jag helt, men jag känner mig nog lite nyfiken på den :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är något speciellt med julböcker. De ger liksom lite känsla och stämning sådär lite i förväg. En julbok per år brukar jag i alla fall vilja läsa.

      Radera