2016-10-18

Top Ten Tuesday: Namn


Här hemma är vi ganska så oense om det här med just namn. Det börjar liksom bli lite dags att i alla fall försöka enas om några man tycker är fina. Jag skulle absolut kunna ta namn som är litterära om jag kunde komma på några. Så idag i veckans Top Ten Tuesday så blir det en liten litterär lista på namn som skulle kunna vara aktuella - i alla fall om man hade haft stöd från maken.

Ten Characters I'd Name A Child/Dog/Cat/Car/Etc

  • Madicken - ja ni kan ju säkert förstå var det namnet kommer ifrån.
  • Majken - så heter Lotta på Bråkmakargatans mormors hembiträde.
  • Emma - precis som karaktärern i Austens roman.
  • Vera - som Jerker Hultén skriver om i Drakhjärta och Hamnskiftare
  • Britta - som i Alla vi barn i Bullerbyn
  • Alfons - är en söt barnboksfavorit
  • Abbe - och så var vi visst tillbaka i Astrid Lindgrens värld och Madicken
  • Harry - anspelningen till litteratur är väl ganska så självklar. 
  • Karl - som bland annat i Karl-Oskar och Kristina.
  • Nico - nu får vi rikta blickarna mot Rick Riordans böcker och framför allt Olympens hjältar.
Det här var betydligt svårare än vad jag hade tänkt mig. Framför allt är det himla svårt med pojknamn enligt min mening. Och om det är svårt när man få sitta och finurla själv så blir det tre gånger svårare när man har maken med sig. Tur att vi har ungefär sex veckor kvar att bestämma oss.

6 kommentarer:

  1. Svar
    1. Jag gillar dem alla. Det finns otroligt mycket fina namn att välja mellan men det är inte lätt att välja enbart ett.

      Radera
  2. Abbe döpte min svåger och hans fru sitt senaste barn till, men enligt uppgift så var det inte efter Astrids Abbe. Konstigt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Va! inte efter Astrids Abbe. Finns det fler Abbe... :P

      Radera