2016-10-09

En smakebit på søndag: De skandalösa



Igår natt hade jag förmodligen kunnat ligga och läsa precis hur länge som helst. För igår påbörjade jag äntligen De skandalösa av Simona Ahrnstedt och kände redan från första sidan att det här verkligen var något för mig. Och jag har ju trots allt velat läsa den här boken sen innan den släpptes.

Den handlar om den utfattiga ungmön Magdalena Swärd som kommer till Wadenstierna slott som förkläde till den unga Friherrinnan Venus Dag och Natt. Där stöter hon på greve Gabriel Gripenklo, mannen som alla familjer vill att deras döttrar ska gifta sig med men som också har ett ganska så mörkt rykte och förflutet.

Givetvis tänker jag locka er alla att läsa den här boken genom att bjuda på en smakbit ur den. Det är som vanligt Mari på Flukten fra virkeligheten som arrangerar det här med smakbitar.

Smakbiten kommer från sida 97.

Bildresultat för De skandalösaSå ackompanjerad av en allt mer uttröttad orkester, gästernas berusade sorl och en handfull mäns jubel och liderliga kommentarer sträckte Gabriel ut handen och beseglade vadet om att förfara sin blivande fästmös sällskapsdam. Gabriel var inte mer berusad än att han kunde konstatera att det var lågt, till och med för att vara han. Men det var fördelen med att ha ett dåligt rykte. Ingen förväntade sig något annat. Utom möjlighen Ossian, som trodde gott om allt och alla och som nu såg på honom med en djupt chockerad blick.
Gabriel knyckte på axlarna. De kunde alla dra åt fanders. Han ställde ifrån sig det tomma glaset.

28 kommentarer:

  1. Tack för smakbiten någon gång ska jag ge mig på denna serie.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tycker jättemycket om den här serien.

      Radera
  2. Simona Ahrnstedt ska läsas så småningom, allra senast nästa år som det ser ut just nu :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har gillat hennes historiska böcker. De andra var jag inte helt överförtjust i men det beror nog på att jag inte alls gillade miljön de utspelade sig i.

      Radera
  3. Den här är såå bra!
    Tack för smakbiten!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Halvvägs igenom tycker jag det också. Ser fram emot att läsa andra halvan.

      Radera
  4. har inte läst något av Simona Ahrnstedt. tack för smakebiten!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag gillar den här serien väldigt mycket.

      Radera
  5. Ahrnstedt är en av mina favoriter! Har tyckt om alla hennes böcker, men min favorit är nog den senaste, En enda risk :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har bara läst första boken i "nutids"-serien och den gillade jag tyvärr inte alls så mycket. Det berodde nog enbart på den miljö den utspelade sig i vilket inte alls passade mig. Men de historiska böckerna har jag älskat.

      Radera
  6. Och jag har inte läst en enda bok av henne, jag kanske borde det..? Det är ju bara så många bra böcker som dyker upp överallt. Jag ser att du läser Minns du den stad, jag älskar ju den serien och upptäckte nyss en författare som skriver litet likt Per Anders Fogelström, Jeanette Palmqvist i boken Det enda som betyder något. Ett tips om du inte läst den.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Visst är det som du säger, massor av böcker som man väldigt gärna vill hinna med men som man faktiskt inte hinner med. Lite så har jag det med Fogelström. Han och jag har en väldigt långsamt brinnande kärleksrelation. Det tar tid för mig att läsa hans böcker men jag älskar när jag gör det. Jeanette Palmqvist är därför ett tacksamt mottaget tips. Ska jag ta och kolla upp.

      Radera
  7. Tack för smakebiten ! Får klicka hem den när jag har läst klart annat.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Man måste helt klart minska det olästa man har hemma innan man ger sig in på andra upplevelser, det känner jag igen.

      Radera
  8. Känns inte som en genre för mig, men tack för smakbiten!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kanske inte riktigt riktad till din målgrupp :P
      Ha en bra söndag

      Radera
  9. Den här tyckte jag om! Tack för smakbiten!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tycker också mycket om den. Ska bara läsa avslutningen nu.

      Radera
  10. Jag har inte läst något av Simona Ahrnstedt. Tack för smakbiten!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tycker att hon skriver bra. Lättsamt och underhållande men ändå med ett visst djup.

      Radera
  11. Jeg har lest den første boka i serien, men ikke denne. Høres like spennende ut denne boka :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den var väldigt bra. Jag måste också säga att jag gillade tidsepoken denna utspelade sig i väldigt mycket.

      Radera
  12. Jag gillar verkligen din smakebit. Det är en av mina favoritböcker! Älskar allt Simona Ahrnstedt har skrivit.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vad kul. Jag gillade också den här boken väldigt mycket.

      Radera
  13. Jag har fortfarande inte kommit mig för att läsa Ahrnstedt, men jag måste faktiskt ge henne en chans. Tack för smakebiten!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det tycker jag att du ska göra för hon är en himla duktig författare.

      Radera