2016-10-02

Några tankar en söndag


 :
  • Nu är snart den här veckan också till enda. Snacka om att tiden går fort. Frågan är bara om den kommer att fortsätta att gå fort nu när jag ska vara hemma på heltid väldigt länge. Jag kan tänka mig att min otålighet kommer att titta fram lite med jämna mellanrum. Trots det så är det solklart veckans bästa - det där att jag nu får vara ledig och vila.
  • 900 sidors böcker gör något med huvudet måste jag säga. Håller på med The Mad Ship av Robin Hobb och jag tycker väldigt mycket om den så här långt, men samtidigt bär det emot en del att läsa. Det har väl med det där tålamodet att göra - jag vill vara färdigläst nu och inte behöva kämpa mig igenom läsningen. Jag tror också att detta har något med bokbloggandet att göra för förr hade jag faktiskt inga problem med att läsa långa tegelstenar. Hade liksom inte ett mål att jag skulle läsa 10-15 böcker på en månad. Men nu ska jag läsa denna tjocka bok och jag ska njuta under tiden. Skit samma om det tar tid.
  • Hur ställer ni er till recensionsexemplar som ni får hem utan att fråga efter dem och som kanske inte riktigt lockar er till läsning? Känner ni ändå att ni måste läsa dem? Jag är själv lite kluven i frågan och tänkte därför höra efter med er.
  • Det har faktiskt blivit en del filmer den här helgen vilket aldrig händer annars. Mike and Dave Need Weddingdates såg vi igår och jag kan väl inte påstå att det var en höjdare men jag har inget emot att titta på Zac Efron. Idag blev det Husdjurens hemliga liv och den var bättre. Kanske inte en fullpoängare men helt okej söndagsunderhållning.
  • Nästa vecka hoppas jag verkligen att jag får fart på läsningen igen. Sedan jag läste ut Olympens blod har det verkligen gått segt och det är ju precis fel läge att tappa läsningen. Nu när jag har vad som känns som oändligt tid för just det ändamålet. Ikväll tror jag faktiskt det får bli lite Agatha Christie för att se om det inte sätter lite fart på det.
Med dessa väl valda ord (haha - snarare svammel) så avslutar jag nu min bloggvecka. Syns i morgon!

6 kommentarer:

  1. Det "jobbiga" med mig är att jag alltid är lika lockad att läsa böcker som dyker upp och det spelar ingen roll om jag själv bett om dem eller om de dyker upp som en överraskning. Faktiskt så blir jag nästan mer sugen på att läsa en bok som dyker upp som en överraskning eftersom det ofta handlar om en bok som jag inte ens lagt märke till tidigare.Hoppas det går bra med läsandet nu!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag blir också oftast väldigt lockad, men det är mest till en början. Läser jag då inte med en gång så försvinner boken i fråga lite i glömska igen. Det är svårt det där.

      Radera
  2. Jag gör lite olika. Får jag en fysisk bok känner jag mig lite tvingad att förr eller senare läsa den, men det får inte högsta prioritet. Om det är en e-bok och det känns som helt fel genre mejlar jag ibland tillbaka och säger "tack, men nej tack". Men, ibland får man också riktiga pärlor av förlagen. Böcker man själv helt missat av någon anledning. Då blir jag bara glad! :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jo visst är det så att man kan missa något. Men när det finns så otroligt mycket som man redan vet att man vill läsa så blir det inte lättare. Jag tar väldigt sällan emot e-böcker över huvud taget om jag då inte specifikt bett om dem. Mitt problem är de fysiska böckerna.

      Radera
  3. Den här hösten har jag fått många fysiska böcker jag inte efterfrågat, vilket ju är superkul! Det är jättesnällt att förlagen skickar dem. Men eftersom jag inte bett om den ger jag dem inte högsta prioritet, och är det någon jag helt känner att nej, den här kommer jag bara få tvinga mig igenom, då har jag lagt undan den faktiskt. Nu har jag en hög med sådana böcker som jag vill läsa, men de får ta lite tid för att inte förstöra lässuget för mig helt och hållet.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Då är vi i ungefär samma läge du och jag även. För visst blir det lite så att om man tvingar sig att läsa vissa böcker så förstör man suget som finns till så många andra böcker istället.

      Radera