2016-10-31

Tematrio - träsk och djungel

Tar lite paus i läsandet, mest för att jag har blivit av med min läsfåtölj för katten tycker minst lika mycket om den som jag. Tänkte jag skulle svara på veckans tematrion med Lyran och den här gången är det riktigt svårt. Alltså på riktigt! Så svårt så att svårare har det nog aldrig varit. Men jag ska ge det ett försök i alla fall och se om jag inte kan gnugga de grå som Poirot säger.

Berätta om tre böcker/berättelser som utspelar sig i våta träskmarker, i djungeln eller i regnskogen - eller liknande blöta ställen!

1. Jorden runt på 80 dagar av Jules Verne får bli mitt första svar. På sin resa runt jorden befinner sig Mr Fogg och Passepartout en runda i den indiska djunglerna. Om jag inte kommer ihåg helt fel så kan inte deras tåg ta sig fram enligt planerna och de tvingas därför ta en lite tripp på en elefant. Jag gillar boken väldigt mycket och tycker nog ännu mer om filmen med Jackie Chan.

2. Jag vet att jag har läst en bok av Robert Karjel som utspelar sig i Brasilianska eller Columbiska regnskogen. Det har med droger att göra har jag för mig och jag tyckte om boken har jag också ett svagt minne av. En eller ett par helikoptrar fanns också med. Utöver det kommer jag inte ihåg någonting. Efter lite googlande så kommer jag fram till att den heter Skuggan över floden - känner igen omslaget - och inser att jag nog läste den i början av 2000-talet så ganska länge sedan med andra ord.

3. Jag vill läsa Djungelboken av Rudyard Kipling och då helst i Bonnier Wahlströms fina klassikerutgåva. Det har tyvärr ännu inte blivit av vilket är väldigt synd. Sen kan jag ju erkänna att jag känner till grundstommen ganska så bra för det kan ju hända att jag har sett Disneys tecknade variant ett antal gånger. Ända sedan jag var 3 år och lurade både farmor och mormor att gå och se den på bio med mig. I olika omgångar....

10 kommentarer:

  1. Djungelboken är bra, jag gillar den som bok. Och jag har också sett den tecknade filmen ett antal gånger

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag är riktigt sugen på att läsa den. Måste nog försöka åtgärda det snart.

      Radera
  2. Jorden runt på 80 dagar är en fantastisk berättelse. Jag läste den som barn/ungdom. Möjligen läste jag en förkortad variant.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är faktiskt bara något år sedan jag läste den och känner att det är synd att jag inte läste den när jag var yngre också. Jag gillar verkligen Jules Verne, eller de få böcker jag läst av honom.

      Radera
  3. Älskar Jules Verne! Och Djungelboken i original är en helt annan sak än Disneys mesiga barnversion... Läs den!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, att det är något helt annat än Disneys variant är ju inte dirket så chockerande och jag vill verkligen läsa den.

      Radera
  4. Jag vill också läsa Djungelboken! Det är en sådan bok som det känns som om jag har läst, men det har jag faktiskt inte gjort. Jules Verne skulle också vara kul att läsa :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Håller med, det känns ju som om man har läst Djungelboken men förmodligen är den något helt annat än alla filmatiseringar man har sett. Jules Verne kan jag verkligen rekommendera. Jag har läst Jorden runt på åttio dagar och En världsomsegling under havet och gillat båda två. Läsvärda klassiker helt enkelt.

      Radera