2016-10-23

Några tankar en söndag


Painting of woman reading | Books in art.:
  • Helt ärligt så har jag svårt att plocka fram veckans positiva. Det har känts som en väldigt lång, och väldigt dryg vecka som allra mest har spenderats i ensamhet. Jag tycker om att vara ensam men helt ärligt nu har maken snart varit borta i en vecka så nu tycker jag att han kan komma hem. Men några ljuspunkter har ju ändå veckan bjudit på och den bästa måste nog ändå få vara katten som varje kväll har pockat på uppmärksamhet och som har tvingat in mig i läsfåtöljen för där är bästa platsen att ligga i mitt knä för att bli kelad för tillfället. Han ligger tryckt mot magen och bara spinner och spinner. Hur mysigt som helst tills jag får lätt klaustrofobi för att jag inte kan röra mig.
  • Idag har det inte blivit mycket gjort över huvudtaget utan jag har bara legat i soffan och tittat på Secrets of Great British Castels som är en dokumentär-serie på Netflix om just stora brittiska slott och deras betydelse. Nu ska jag nog fortsätta på samma tema, antingen med någon liknande dokumentär eller en film och brittiska kungligheter. Det kan passa vilket som, bara jag inte behöver anstränga mig för mycket.
  • Läsandet går på sparlåga just nu... Det är konstigt att just detta fenomen skulle infinna sig nu när jag bara är hemma och inte behöver jobba. Men helt ärligt så läste jag nästan mer när jag jobbade heltid. Det är inte så att jag inte vill läsa, det är bara det att energin saknas. Sen måste jag påstå att de bekväma sittställningarna verkar ha försvunnit nu när man inte direkt är liten och nätt längre. Allt blir så mycket jobbigare när man inte ens kan sitta bekvämt, än mindre ligga skönt. Men nu är det nerräkning och det finns ju i alla fall ljudbok.
  • I veckan kom det hem ett recensionsex till mig som det gör med jämna mellanrum. Det är en bok som jag absolut skulle kunna tänka mig att läsa - förutom att det är tredje avslutande fristånde boken i en serie. Det blev lite jobbigt. När andan faller på tror jag trots allt att jag ska ge den ett försök, men det är inte ultimat att få tredje delen i en serie. Jag vet ärligt talat inte om jag vill investera tid i att läsa tidigare delar. Får helt enkelt avvakta och se.
  • Nu när hösten äntligen är här och alla de rätta känslorna har fått ta plats i typ två veckor - då är det dags att börja längta efter julen. Jag börjar få sådana julkänslor nu så det är inte klokt. Samtidigt vet jag att jag inte kommer att kunna pynta så mycket här hemma i år och förmodligen kommer det inte ens en gran hit i år men längta kan man väl få göra ändå. Kan också hända att jag har börjat nynna på julsånger redan.
Nu ska jag koka te och sen ska jag kolla på film. Syns nästa vecka...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar