2016-10-06

Veckans bokbloggsfråga

Veckans bokbloggsfragaNu har det blivit dags att besvara veckans bokbloggsfråga som Carola på Barnboksbloggen så snällt kommer på varje vecka.

Vad föredrar du, att läsa realistiska böcker som du lätt kan känna igen dig i, att läsa realistiska böcker om svunna tider eller främmande miljöer att drömma dig bort i eller att läsa fantasy eller liknande böcker om andra världar, magi och övernaturliga fenomen.

Jag föredrar väl egentligen böcker som är så långt ifrån realistiska som möjligt. Vardag har jag nog av här hemma så det behöver jag absolut inte läsa om också. Fantasy är ju som ni vet en favoritgenre kanske just för att där får jag verkligen den verklighetsflykt jag så gärna vill ha. Annars läser jag också gärna historiska romaner som utspelar sig i andra världar, under andra tider, jag läser gärna en deckare men numera sällan av det slag som utspelar sig i Sverige. Över lag så läser jag väldigt lite svenskt om man möjligtvis med undantag av barnlitteratur och barnlitteratur är ju en flykt ifrån vardagen i sig det också - en flykt från att behöva vara vuxen. Sen kan jag väl absolut läsa lite mera realistiska böcker med jämna mellanrum men då befinner jag mig gärna så långt bort i världen jag kan komma, eller rättare sagt så långt ifrån mig själv som möjligt. Storstäder gillar jag att läsa om och då beror det på att jag vill resa bort, vill upptäcka nytt. Egentligen läser jag nog dem mesta förrutom just vardagsrealism, poesi och fakta.

4 kommentarer:

  1. För mig är allt form av läsning en verklighetsflykt. Tycker också om att läsa fantasy, men nu har jag varit i en period av deckare :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är det för mig med, men kanske främst för att jag väljer den typ av böcker som får mig att försvinna lite från mig själv.

      Radera
  2. Fantasy är nog den genréen jag läser minst av och då föredrar jag berättelser som utspelar sig i en värld som till så stor del som möjligt liknar vår verklighet.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ju mer främmande desto bättre enligt min mening :P Det är väl tur att vi är olika.

      Radera