2016-10-07

Astrid Lindgren av Agnes-Margrethe Bjorvand o Lisa Aisato



Astrid LindgrenDet här är biografin om Astrid Lindgren som jag kanske tycker att alla bör läsa. Jag är absolut inte ett stort fan av biografier och memoarer men den här passar mig, kanske främst för att den är skriven på barn på ett väldigt varmt och kärleksfullt sätt. Läsaren möts av detaljer av Astrids liv och framför allt om det människor, de lekar och de händelser som har påverkat henne till att skriva sina underbara böcker. Varje uppslag har ett tema, där en kort text presenteras och ett citat av Lindgren som passar till texten. Sen är det bilder.  Alla dessa underbara bilder som faktiskt ger mig allra, allra mest. Det är fantastiska illustrationer av Astrid och av hennes föräldrahem och av alla de underbara figurer. Allra, allra mest tror jag att jag gillar illustrationerna som inleder boken. Där man bara får se ett par stora skor och ett par randiga strumpor och ett par ben som försvinner upp över sidan. Ni kan aldrig gissa vem de kan tänkas tillhöra.


Så det här är absolut en bok jag rekommenderar. För Astrid Lindgren är absolut en författare som inspirerar mig. Hennes böcker har haft en otroligt stor inverkan på mig som barn och som läsare, och även filmerna har varit centrala i mitt liv. Som vuxen har jag dock mer och mer börjat se människan bakom böckerna, hon som använde sitt inflytande till att skapa en lag mot aga i Sverige, som hela, hela tiden står på barnens sida och som om och om igen visar oss hur viktiga de är. Hon är helt klart min förebild.

3 anledningar till varför Astrid Lindgren är värd att krypa upp i fåtöljen med:

1. Att den är så kärleksfullt berättat och verkligen visar på att Astrid Lindgren var en människa med stor kärlek till människan och framför allt till barnen.

2. Illustrationerna är helt enkelt fantastiska.

3. Jag älskar att det på varje uppslag finns med ett citat, antingen från en bok eller från något annat klokt hon sagt. Här är nog mitt absoluta favoritcitat av Astrid Lindgren.

Jag ger biografin Astrid Lindgren 4/5 i betyg.

Tack Modernista för recensionsexemplaret.

Boken finns att köpa hos Adlibris & Bokus & Cdon.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar