2016-10-31

Sammanfattning av oktober

My Correspondances, Nina Chen, Mila Marquis collection - lucyp21 - Picasa-Webalben:

Jag hade i min vilda fantasi inbillat mig att jag skulle läsa ofantliga mängder böcker under oktober. Minst 20 stycken skulle det bli och min bästa vän skulle absolut vara läsfåtöljen. Nu har det inte blivit riktigt så som jag hade tänkt mig och jag har väl inte direkt läst mer än de månader som jag jobbar. 15 böcker är ändå ganska så bra, så jag ska inte klaga. Och läsfåtöljen har faktiskt haft sina mindre sköna dagar då ryggen och den inte riktigt gått ihop.

Här är i alla fall alla de böcker som jag har läst under oktober:

Bildresultat för en flicka kom till bagdadBildresultat för the jewels of manhattanBildresultat för den otursförföljde max crumblyBildresultat för pax: pestanBildresultat för pelle svanslös i amerikaBildresultat för de skandalösaBildresultat för högt spelBildresultat för flickan från tjugotaletBildresultat för karriär i ondskaBildresultat för den skrikande trappanBildresultat för the heist janet evanovichBildresultat för beyond the kingdoms chris colferBildresultat för opium för folketBildresultat för döden den bitterblekaBildresultat för queen of shadows

Kanske hinner jag också läsa ut Det är inte jag, det är du av Mhairi McFarlane under dagen. Det bror lite på när jag får ändan ur och verkligen sätter mig och läser. Har ungefär 200 sidor kvar och det är absolut inte en omöjlighet på en kväll.

Min planering för månaden höll jag nästan inte alls. Bara fyra böcker tror jag var med där. Så det har blivit en väldigt stor blandning. Mest förvånande är nog att jag verkligen plockat upp en del riktigt gamla hyllvärmare och dessutom läst en del spökböcker. Passande men helt oavsiktligt. Blandningen har verkligen också varit väldigt stor - allt från barnböcker till spökböcker till deckare till fantasty och chicklitt. Väldigt stor blandning med andra ord. Bästa boken måste dessutom nämnas och det är egentligen bara Högt spel som varit riktigt, riktigt, riktigt bra. Sen en hel del som fått fyra i betyg.

Utifrån mina litterära mål:

  • Hur många olästa böcker står det nu i hyllan kan man undra, jag har ju faktiskt gjort en ganska stor röjning. 103 är det nu och det är en minskning från 115 förra månaden. Jag tror inte att jag har missat eller glömt någon bok och då är den siffran väldigt, väldigt bra. Snart 100....
  • En serie är avslutad i och med De skandalösa. Pax är läst så långt det går, och så är det några serier som jag bara har en utgiven bok kvar att läsa. Så okej...
  • Jag har också läst några nya författare, närmare bestämt fem om man räknar med Lee Goldberg som i och för sig bara är medförfattare till Janet Evanovich. Sen var det ju en hel del nya bekantskaper i Opium för folket men det är svårt att räkna.
  • Ja, det blev ju lite länsat i hyllan även den här månaden men jag kan inte säga exakt hur många titlar som försvann.
Utifrån mina utmaningar:
  • Inget stuket från boktolvan - det är bara att inse att det där med boktolva inte riktigt är min grej.
  • Ingen återknuten bekantskap från listan heller.
  • Jag har inte besökt några nya länder eller platser den här månaden. Känns som om jag befunnit mig ganska mycket i London, men det kan vara inbillning. Jo förresten - jag har ju varit på en visit i Indonesien den här månaden. Det räknas definitivt. Och så en hel bok i Irak var det visst också. Minnet är tydligen inte så bra just nu.
  • Kaosutmaningen var det visst också. Den är ju avklarad sedan ett antal månader och inget nytt har blivit avprickat.
Uppdatering 1/11:
Det blev så att jag läste ut Det är inte jag, det är du av Mhairi McFarlane. Jag fick också under dagen hem Tjuren Ferdinand av Munro Leaf och kunde inte låta bli att läsa den också. Så sammanlagt blev det 17 böcker lästa i oktober.

Bildresultat för det är inte jag det är duBildresultat för tjuren ferdinand

2 kommentarer:

  1. Vad tyckte du om Det är inte jag, det är du? Är riktigt sugen på att läsa den och har hört många bra recensioner. :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tyckte om den. Var kanske lite seg att komma in i men när jag väl var inne i den så flöt det på riktigt bra och jag tyckte som sagt om den. Det kommer att komma en recension ganska så snart hoppas jag.

      Radera