2016-10-13

PAX: Pestan av Åsa Larsson och Ingela Korsell



Det närmar sig jul men julstämningen vill inte riktigt infinna sig i Mariefred. De som bor där har börjat märka av att det händer konstiga saker. Dessutom verkar det ha brutit ut någon form av sjukdom i staden som ingen vet vad den kan bero på. Folk börjar kalla den Pestan. I Viggo och Alriks liv är ingenting speciellt lätt som vanligt. Alrik är orolig för att Viggos många påhitt ska göra att Laylah och Anders inte vill ha dem längre. Viggo är mer upptagen av att försöka stilla alla dåliga samveten som äter honom som en taggtrådsorm inifrån.

Pestan (Inbunden)

Serien fortsätter att vara riktigt bra och det är med lite sorg jag inser att jag nu bara behöver invänta ytterligare tre delar.
Däremot skulle jag nog vilja säga att det här inte är den bästa boken i serien, snarare en av de sämre. Och konstigt nog har det nog mest att göra med att jag faktiskt inte blir så skrämd i denna som jag har blivit av tidigare böcker. Just Pestan som faller liksom lite i skym undan för det finns så många andra element som tar så stor plats. Samtidigt kommer det mänskliga psyket in lite mer i den här boken och det i sig är egentligen mycket mer skrämmande än övernaturliga varelser och hemskheter, men på något sätt så skräms inte jag lika mycket.
Men jag fortsätter att älska Viggo och Alrik och jag ser fram emot Vitormen som kommer någon gång i vår för som vanligt slutar boken med värst cliff-hangern.

3 anledningar till varför Pestan är värd att krypa upp i fåtöljen med:

1. För att det som vanligt är så vansinnigt spännande och jag vill inget hellre än att ta reda på hur problemen för Alrik och Viggo ska lösa sig. Jag blir så vansinnigt arg på hur vissa av de vuxna människorna i Mariefred utövar sina maktpositioner och hur de ser ner på Viggo och Alrik bara för att de är fosterbarn. Boken väcker helt klart känslor och jag tror att många barn kan känns igen sig i den utsatta situation som pojkarna befinner sig i. Det är så bra att det lyfts i litteratur som verkligen är riktad till barn.

2. Jag älskar de miljöer som beskriv i Mariefred och jag skulle väldigt, väldigt gärna vilja åka dit och spana in stället. Framför allt verkar det passa lite extra bra nu i kommande juletid.

3. Samtidigt som jag lyfter att det finns vissa fruktansvärda vuxna i barnens närhet så måste jag ju också göra precis tvärt om och lyfta Anders och Laylah som visar pojkarna att det faktiskt kan finnas vuxna att lita till. För det är minst lika viktigt.

Pestan får 4/5 i betyg av mig.

Tidigare böcker i serien är Nidstången, Grimmen, Mylingen, Bjärna, Gasten och Näcken.

Boken finns att köpa hos Adlirbis, Bokus och Cdon.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar