2016-10-17

Tematrio: Öar

Så var det dags för en tematrio igen. Är lite lätt förvirrad över veckodagarna och värre lär det väl bli. Men som sagt det är visst måndag idag och då är det dags att komma på en liten trio tillsammans med Lyran.

Berätta om en bok/berättelse som utspelar sig på en ö. Bebodd, eller ej.

1. Ermeiten av Thomas Rydahl läste jag tidigare i höstas eller om det var under slutet av sommaren. Hur som helst är det en himla bra, något annorlunda deckare som utspelar sig på ön Fuerteventura. Absolut en väldigt bra bok som faktiskt också på ett snyggt sätt tar upp det här med ö-livet.

2. Breven från ön av Jessica Brockmole läste jag definitivt tidigare i höstas. Här handlar den om en ung skottts författare som börjar brevväxla med en beundrar från USA. Författaren i fråga bor på en liten ö och hon har aldrig vågat lämna den pågrund av sin rädsla för havet. Boken är helt skriven i brevformat och det blev himla bra.

3. I somras läst/lyssnade jag på Sommarboken av Tove Jansson. Kan det bli mer ö-liv än så. Ja möjligtvis Saltkråkan då. En mysig liten berättelse om en flicka och henne farmor och hur de spenderar sina dagar på en ganska så öde ö mitt ute i skärgården. Stillsamt och fint.

25 kommentarer:

  1. Alla tre böckerna låter ju jättebra! Där hade du lyckats! Och Saltkråkan får väl räknas som ett fjärde tips :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, där kom ett litet gratistips i form av tv-serie.

      Radera
  2. Tove Jansson tycks ha gillat öar - de återkommer ju i flera av hennes berättelser.

    SvaraRadera
  3. Sommarön har jag tänkt läsa i evigheter. Kanske dags att ta tag i den.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ta den till sommaren är mitt tips. Utmärkt sommarläsning.

      Radera
  4. Breven från ön var ju helt underbar och den finns i min trio också.

    SvaraRadera
  5. Sommarboken är helt underbar. den kan med fördel läsas varje sommar

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det kan jag tänka mig att den kan. De flesta av hennes böcker håller ju för att läsas om och om igen.

      Radera
  6. Det låter som trevliga öböcker. Mina är ruggigare ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Öböcker kan väldigt lätt bli ruggiga. Eremiten är ganska ruggig, men den det finns värre. Det är något med det där isolerade som gör öar till perfekta mordmiljöer.

      Radera
  7. Eremiten är jag lite nyfiken på, men den får nog vänta ett tag. Jag har ju så många böcker som redan står i hyllan...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det brukar vara så att det finns massor. Men när du får "tid" så tycker jag absolut att du ska spana in Eremiten.

      Radera
  8. Sommarboken är fantastisk! Tove Jansson for President

    SvaraRadera
    Svar
    1. Sommarboken är jättebra men jag gillar Muminböckerna bättre. Men oavsett så är hon en fantastisk författare.

      Radera
  9. Känner igen alla men har inte läst någon än

    SvaraRadera
  10. Ja så är det väl ganska så ofta :P

    SvaraRadera
  11. Jag har lovat mig själv att läsa Tove Jansson i höst, så där fick jag ett tips till - tack!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det tycker jag du ska göra. Fantastisk författare.

      Radera
  12. Sommarboken är verkligen en pärla!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja den var bra men jag gillar Muminböckerna bättre.

      Radera
  13. Tack för tipsen. Har inte läst någon av böckerna.

    SvaraRadera