2016-10-15

Mitt bibliotek

Förra måndagen påbörjade jag projekt bokhyllor. Alla bokhyllor i mitt bibliotek var i stort behov av städning då det kändes som om precis allt låg huller om buller.


Förrutom lite ordning så behövdes det också frigöras plats i hyllorna för jag är tvungen att omvandla en av mina mindre hyllor på övervåningen från Agatha Christie/klassiker hylla till barnbokshylla. Så omorganiering, omorganisering, omorganisering. Så utan att jag egentligen visste vad jag ville göra med bokhyllorna så började jag tömma dem.


Högar på högar började träda fram i mitt lilla bibilotek. Det är när alla böckerna är ute från sina platser i bokhyllan som man verkligen börjar inse hur många böcker man faktiskt har. Och detta trots att jag faktiskt har rensat ut säkert närmare 100 böcker det här året. Nåja 70 kanske i alla fall....


Över tre timmar höll jag igång den där första måndagen och många böcker flyttades hit och dit och fram och tillbaka. Sen tog energin totalt slut och efter det blev det bara enstaka böcker som kom på sin rätta plats lite då och då. Men tillslut - en och en halv vecka senare så får jag anse mig klar.


Ordningen är kanske inte fantastisk men det är betydligt bättre. Nu står alla böcker i bokstavsordning efter författaren. När jag ska hitta en bok får jag leta som en tok och börja bokstavera för mig själv vart jag möjligtvis kan ha stället boken i fråga men det kommer jag väl på så småningom.
Problemet som jag har märkt den senaste veckan är när det dyker upp nya titlar. Då vill jag ju ha in dem på sin rätta plats och då får man böcker asa och kasa böckeri hyllorna. Detta hade varit ett mindre problem om det inte varit för det faktum att jag vill ha alla Harry Potter böckerna för sig och andra serier som de av Rick Riordan eller mina PAX böcker ihop. Just nu är det i alla fall snygg. Fråga mig igen om en månad så har jag förmodligen fullkomligt släppt på pedantheten.


I den här hyllan är ordningen inte riktigt lika pedantiskt för jag visst helt ärligt inte hur jag skulle ordna den. Hylla 2 uppifrån är i alla fall helt ägnad åt Agatha Christie - med Sophie Hannahs Poirotböcker som undantag. Sen är det pocket längst upp och klässiker längst ner och så lite Coffeetable-bcöker.

Jag har fler hyllor i mitt bibliotek, men dem har jag faktiskt inte rört. En med lästa pocketböcker och en med olästa. Hojta om ni vill se dem, eller om ni vill kolla lite närmare på hyllorna. Nu är i alla fall jag tillfredsställd för den här gången. Nästa gång jag ska sortera om i bokhyllorna så tänker jag inte vara höggravid i alla fall. Det kan jag lova.





8 kommentarer:

  1. Härligt att få lite ordning i hyllorna iaf :-)

    SvaraRadera
  2. Så fint det blev! Hade gärna velat se dina andra bokhyllor också, tycker det är så kul att se på bookshelfs Tours' och liknande :)

    Mvh Nelly Andersson

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ska försöka fixa det någon dag. Tyvärr får du nog vänta några dagar för helt plötsligt blev mitt bibliotek överlamrat med kartonger från IKEA. Mysfaktorn där inne gick ner en aning om man säger så.

      Radera
    2. Haha helt förståeligt :P

      MVH Nelly

      Radera
  3. Fint det blev! :) Ser också gärna dina andra hyllor :)

    SvaraRadera