2016-10-08

The Jewels of Manhattan av Carmen Reid



De tre systrarna Jewel har nyss flyttat till storstaden från att ha bott på en ranch i Texas. Det är Amber som är äldst, jobbar på bank och inte riktigt vet vad hon vill med sitt liv. Det är Sapphire, mellansystern som jobbar på en auktionsfirma som säljer gamla juveler och som är så romantiskt lagd och inte vill annat än att gifta sig med sin drömprins. Sist ut är det Em, den vilda och våghalsiga som hela tiden lever på gränsen och som gärna hade blivit skådespelare.
Så en dag blir Amber och Sapphire vittne till ett rån hos en juvelerare. Detta är givetvis traumatiskt för de båda systrarna, men det väcker tankar hos Em, tankar om att leva ett rikt och glamoröst liv utan att någonsin behöva jobba mer. När Amber sedan blir avskedad från banken och Sapphires arbetsplats ska få sälja vidare ett par väldigt välkända och värdefulla smycken så gror tanken om en juvelstöld ytterligare.

The Jewels of Manhattan (häftad)

Den här boken köpte jag på mig för en himla massa år sedan för nästan ingen peng alls. Jag lockades av omslaget och av New York och trodde att det här måste vara en himla mysig och rolig bok. Så började jag läsa och i början bara flög sidorna förbi. För lättsamt är verkligen något den här boken är - till en början i alla fall. Jag hade förväntat mig en rolig bok. Ni vet - lite Sophie Kinsella rolig, men tyvärr. Ska ni börja läsa den här så förvänta er inte alls någon humor. Jag vet inte om författaren egentligen vill uppnå det och misslyckas eller om det var jag som misstolkade baksidan fullständigt. Oavsett vilket så blir jag definitivt ganska så besviken. Boken är lättläst rätt igenom och visst är det flyt i läsningen men jag får bitvis faktiskt tvinga mig själv att läsa vidare, vilket känns så fel när inledningen bara flög förbi. Jag ville ha lättsamt och roligt och fick en ganska seg och utdragen historia om tre systrar som kämpar för sin egen överlevnad i en storstad som inte alla gånger är så där värst glamorös som man vill tro. Höjdpunkten i berättelsen är väl kanske Em men hon blir lite mycket hon med ibland. Faktum är att jag tror att den hade tjänat på att vara 100 sidor kortare.
Nu ska ni inte tro att jag tyckte den var värdelös för det är heller inte riktigt fallet. Tanken är god, och kanske om jag inte hade förväntat mig att få skratta högt så hade jag också haft större utbyte av dem. Som det är nu så är boken okej, varken mer eller mindre. Det är skönt att kunna pricka av den på olästlistan.

The Jewels of Manhattan får 2+/5 i betyg av mig.

Boken finns att köpa hos Adlibris, Bokus och Cdon.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar