2016-10-19

Om en julkalendersbok

Tidigare i år och även lite förra året så kom jag i kontakt med författaren Cecilia Rihs och hennes serie Hemliga boken för äventyrare. Detta är barnböcker som passar utmärkt för barn från ca 5 år men även lite äldre barn och för all del även vuxna kan ha stort utbyte av dem för de är himla roliga. I alla fall tyckte barnen på jobbet och jag det.
Handlingen i böckerna är om folktro och våra väsen och det är ju något som jag själv är väldigt intresserad av och som jag vet passar barn som handen i handsken. De tycker om det här lite mystiskt magiska som för människor förr i tiden var verklighet.
Nu i oktober kommer det en ny bok av författaren, en lite annorlunda bok vad jag förstår det som, och en bok som jag blir barnsligt sugen på att läsa. Det är en julkalenderbok - 24 kapitel som leder oss fram till julafton och som fortfarande handlar om figurerna ur tidigare böcker. Boken heter Uppdrag: Rädda julen och det kan väl knappast bli bättre och mer spännande. Det tycker inte jag i alla fall... Så nu vill jag läsa den här boken, allra helst precis så som den ska läsas, ett kapitel för varje dag.
Kolla in mer om boken och serien hos Olika.

radda_julen_3d

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar