2016-10-10

Tematrio: Alternativa Nobelpris

Det där med Nobelpris brukar inte riktigt vara min grej. Har läst några böcker av författare som fått priset men kan väl inte direkt säga att jag har älskat någon av dem. Därför håller jag mig alltid långt ifrån allt vad spekulationer heter. Men Lyran har gjort det lite roligt i veckans tematrio och nu måste jag ju spekulera lite.

Vilken levande barnboksförfattare vill ni ge ett "Nobelpris"?
Vilken svensk levande författare vill ni ge ett "Nobelpris"?
Vilken levande nordisk författare vill ni ge ett "Nobelpris"?

1. För mig måste priset gå till Sven Nordgvist som inte bara skriver fantastiskt underhållande böcker med vackra illustrationer. Där finns också så mycket mer att upptäcka och undersöka och böckerna leder garanterat till samtal med barnen du läser högt för.

2. Först tänkte jag Majgull Axelsson men eftersom jag enbart läst en av hennes böcker så började jag fundera ett varv till och då blev givetvis det självklara svaret för min del Fredrik Backman. Han vågar skriva om människan, hennes mörka sidor och funderingar kring ensamhet och död. Dessutom visar han stor människokännedom och vågar beröra ämnen som på många sätt upplevs obehagliga.

3. Fantasyn är väldigt underrepresenterad när det gäller Nobelpris tycker jag och därför ger jag min nominering till Siri Pettersen. Denna norska har skrivit en fantastisk serie som på många sätt gör att jag funderar kring religion, rätt och fel, moraliska principer och normer i samhället.

Obs! Jag kunde ju i och för sig gett barnbokspriset till J.K Rowling.

16 kommentarer:

  1. Bra alternativ alla tre. Även jag funderade på både Sven Nordqvist och J K Rowling

    SvaraRadera
    Svar
    1. J.K Rowling kom jag av någon anledning inte på förrän jag var färdig. Kanske för att jag inte riktigt sorterade upp begreppet barnbok i huvudet innan jag satte mig att skriva. Men båda två skulle mycket väl kunna förtjäna priset.

      Radera
  2. Vi tänker väldigt lika! Jag hade också Sven Nordqvist uppe, innan jag gjorde ett annat val. Och Majgull Axelsson hade jag redan bestämt mig för när jag i sista sekund ändrade till en annan. Det finns SÅ många bra författare jag skulle vilja ge ett pris!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Visst finns det fantastisk många bra författare. Jag ska kolla runt lite extra den här veckan och se om jag inte kan hitta lite författaretips. Är väldigt dålig på att läsa svenskt eller nordiskt med för den delen.

      Radera
  3. Majgull Axelsson är den enda jag läst något av.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har som sagt inte läst så mycket av henne, men Jag heter inte Miriam är absolut en av de bättre böckerna jag läst i mitt liv.

      Radera
  4. inte helt lätt att välja! Nordqvist funderade jag också på. Siri Pettersen är jag lite nyfiken på

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag älskar Nordqvist. Det är något alldeles speciellt med alla hans äventyr.

      Radera
  5. Fredrik Backman var ett piggt val!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Väldigt i tiden just nu. Men jag älskar allt han skriver.

      Radera
  6. Sven Nordqvist är ju ett jättebra val! Jag tycker mer om Majgull Axelsson, Fredrik Backman är alldeles för sötsliskig och babblig för min smak...

    Jag håller på att läsa mig igenom alla nobelprisförfattarna, det finns massor med otroligt bra pristagare. Jag skulle rekommendera t.ex. Kiplings "Djungelboken", Nadine Gordimer "The pick-up", Alice Munro (vilken novellsamling som helst av henne) och Sigrid Undset "Kristin Lavransdotter". Ingen av dem är särskilt svårläst och alla är fantastiska. Tycker jag!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Djungelboken skulle jag absolut vilja läsa och har väl tänkt föra det någon gång. Jag vet att det finns bra litteratur bland nobelförfattarna, det känns oftast bara inte som min typ av litteratur. Alice Munro är ett sådant exempel då jag har extremt svårt för noveller.

      Radera
  7. Vilken trevlig trio! Jag valde också Nordquist och Pettersen var nära, fast sen ändrade jag mig när jag väl började skriva. Kan absolut tänka mig fler nobelpris till fantasyförfattare :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Fler priser till fantasy. Det är en bra grej tycker jag.

      Radera