2016-10-10

Pelle Svanslös i Amerika av Gösta Knutsson



Pelle och hela hans familj ska åka på semester till Amerika för att titta på den stora utställningen. Vilket äventyr, och Måns och Bill och Bull blir väldigt avundsjuka. Pelle tycker själv att det ska bli så roligt. Men natt komma till det stora landet i väst är inte bara förknippat med roligheter. Det är nämligen så att i alla städer i landet så finns det en liga som kallas Gangster Gänget. De brukar kissnappa katter och tvinga dem att fånga råttor till dem. Och godtrogen som Pelle är så hamnar han nästan alltid i klistret med gänget. Men eftersom han också är så snäll och lätt skaffar sig vänner så får han också ofta hjälp att ta sig ur klistret.


17455509

När jag var liten så älskade jag Pelle Svanslös. Det är väl som för alla barn, något lite speciellt fascinerande med en djurvärld där djuren gör i stort sett precis som vi människor gör. Sen att Pelle är snäll och katterna runt omkring honom inte är det direkt tror jag väcker empatin inuti barn. Barn har lättare att ta till sig saker när det är djur involverade istället för människor.
Håller det för en omläsning nu i vuxen ålder då? Det tycker jag absolut att det gör. Nu kanske jag tyckte att handlingen just i den här boken föll lite platt för Pelle verkar liksom inte lära sig att vara på sin vakt och det blir lite tjatigt när han gång på gång stöter på Gangster Gänget. Trots det så gillar jag läsningen väldigt mycket, och framför allt gillar jag det där miniformatet på boken som inte är mer än typ 15*10 cm.
Boken köpte jag på loppis och jag tänker hålla ögonen öppna efter fler i samma format i samma serie för de är otroligt fina och de får gärna pryda sin plats i barnkammarbokhyllan.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar