2016-10-04

Veckans utmaning: Om drömmar och längtan

The tranquil Androscoggin River in Turner, Maine • photo: Amber Waterman / Sun Journal The beauty in this season is exactly why I love the Fall so much! -kv:

Det har blivit dags för veckans utmaning med Kulturkollo igen och den här veckan är tanken att vi ska drömma oss bort riktigt ordentligt och att längta. Det passar mig utmärkt just nu.

1. Ditt bästa verklighetsflyktstips? bok film, tv-serier....
Oj, det var svårare än vad jag hade tänkte mig. För egentligen är ju varenda bok jag plockar upp någon form av verklighetsflykt och i olika perioder i mitt liv kräver jag olika typer av verklighetsflykt. Just nu speglas det nog lite av årstiden för jag vill gärna läsa om små pittoreska platser där hösten bor precis utanför knuten. Jag vill befinna mig i naturen och så långt borta från det tekniska samhället som möjligt. Alaska och Kanada känns som bra platser just nu, även olika fantasyvärldar eller kanske historiska berättelser. Så lite teknologi och så skönt kyligt väder och mycket färg. Ska jag ge ett exempel tycker ni - ja då får det nog konstigt nog bli Lucy Dillons böcker även om jag inte varit överdrivet förtjust i dem, men känslan i dem är rätt. Jag tänker också på tv-serien Men in Trees. Eller varför inte Mörkt motiv av Louise Penny. Om jag har några sådana här böcker i bokhyllan just nu - tveksamt så jag får väl stå ut med vad jag äger och har.

2. Vad längtar du allra mest efter just nu?
Jag har aldrig i hela mitt liv längtat efter november månad. Nu längtar jag så att jag håller på att bli tokig. För det är då vi ska bli tre, det är då jag ska utsätta mig för smärta och välkomna den och det är då jag räknar med ovillkorlig kärlek. Med andra ord så kommer bäbis då - om jag inte har otur och hen bestämmer sig för att vänta en bra bit in i december.

9 kommentarer:

  1. Anna, jag får dålig samvete att jag smyger in här titt som tätt men är så usel på att lämna kommentarer. Folk kan ju inte gärna telepatiskt begripa vad jag sitter och tänker på! Jag gillar dina fina bilder och ditt lättsamma sätt att skriva. Själv har jag några andra bloggar utöver bokbloggen och där frossar jag i att lägga upp foton, så det blir inte riktigt ork över till att göra detsamma på bokbloggen också.
    Nu har jag inkluderat dig i min Bloglovin (eller hur man säger) och jag ska försöka lägga in alla bra, läsvärda bokbloggar där och anstränga mig att kommentera fortsättningsvis.
    Lycka till med föräldraledigheten och bebisen! Jag har fött tre barn och det är det mäktigaste jag varit med om i mitt liv, utan tvekan.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Du får smyga in här precis hur ofta du vill, det är bara roligt att du gillar vad jag skriver och fixar med. Jag är själv väldigt dålig på att kommentera men tänker hela tiden att jag ska bli bättre på det.
      Jag kan tänka mig att det där med barnafödandet är mäktigt och det är med skräckblandad förtjusning jag ser fram emot det. Det där med smärta är ju egentligen inte riktigt min grej om man säger så men det kommer att vara värt det.

      Radera
  2. Ja då förstår jag att du längtar, den absolut lyckligaste tiden är när man väl fött fram sin lilla bäbis.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det kan jag tänka mig, även om jag just nu också går i ett litet lyckorus.

      Radera
  3. Åh, bäbis! Jag förstår att du längtar till detta nya liv!
    Och så bilden du har valt - ja! Det är precis en sådan bild jag kan sitta och drömma mig in i hur länge som helst. Så fint!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jo det är väl det största längtet man kan ha, det där med bäbis. Det känns så i alla fall. Och vad gäller bilden så älskar jag sådana bilder jag också. Och just nu är det bara sådant jag vill läsa om känns det som. Tyvärr dåligt av den varan här hemma.

      Radera
  4. Ja, november är väl inte alltid en månad man längtar till, men i ditt speciella fall förstår jag mycket väl att du längtar!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej, det är väl inte direkt den mysigaste månaden på året, men i år så :P

      Radera
  5. Ja, november är väl inte alltid en månad man längtar till, men i ditt speciella fall förstår jag mycket väl att du längtar!

    SvaraRadera